Overfloden af middeldestillater som diesel tager til på havet, hvor tanktonnagen anvendt som flydende lager eskalerer. Det skriver Tankterminals.com

Siden den 4. januar i år er mængden af ultra low sulfur diesel på skibe for anker i Nordvesteuropa og Baltikum steget fra 640.000 tons til 726.000 tons fordelt på seks skibe. Det svarer til en stigning på 13 procent.

Derudover er yderligere ni skibe med i alt 449.000 tons olieprodukter ombord standset eller har taget farten af i omegnen af Gibraltar-strædet, hvilket ifølge Tankterminals er et tegn på, at der ikke er nogen køber til lasten.

Prøv ShippingWatch gratis og få adgang til alle artikler i 40 dage

Priserne for leverede dieselprodukter er faldet 15 procent siden årsskiftet, og vintersæson lader ikke til at ændre på overfloden, da lagrene til lands er store og forsyninger fra nye leverandører i Mellemøsten forventes at sende mere diesel i retning af Europa.

Clarksons Platou: Iran-aftale kan booste tankrater med 15.000 USD

Euronav tager til genmæle efter store kursfald i tankaktien

JP Morgan: Opsving i råolie siver i 2017