De høje takter for VLCC-skibene varer ikke ved. Sandsynligvis vil de fra 2017 falde betydeligt, anslår JP Morgan i en ny analyse. Selvom de største råolietankere i perioder i fjerde kvartal ramte 100.000 dollars om dagen, så er tankaktierne på børsen faldet de sidste par måneder, og på nuværende tidspunkt er det en god ide for investorer at trimme deres aktiviteter i tankrederier med høj eksponering i spotmarkedet for råolie, skriver JP Morgan. I stedet bør blikket rettes mod selskaber i produkttank eller rederier med høj dækning med charterkontrakter.

"Mens vi forventer, at raterne for 2016 vil forblive relativt stærke, sænker vi vores forventninger for råolietankere i 2017-2019 betydeligt," skriver investeringsbanken.

Det skyldes blandt andet, at balancen mellem udbuddet af skibe og efterspørgslen på dem forværres, da der kommer flere VLCC'ere på vandet i løbet af 2016.

Deutsche Bank: Mindst to års optur i produkttank  

I stedet kan det betale sig at sætte sine penge på produkttank, som også har nydt godt af de samme fordele som råolietankerne med overfloden af olie på de globale markeder. Produkttankskibene er et andet sted i cyklussen med forholdsvis få ordrer i 2015, som ventes at forblive lavt i 2016, skriver JP Morgan.

"Set med vores øjne er det med til at skabe en situation, hvor der kan komme et vakuum i flådevæksten i 2017 og fremefter. På efterspørgselssiden forventer vi, at udnyttelsen på raffinaderisiden forbliver høj i USA på grund af nøgletal for benzin, mens overfloden af diesel globalt kan reducere flådens effektivitet."

Største tank-ordrebog siden 2007  

Brandudsalg af aktier i tankrederier i brutalt shippingmarked