ShippingWatch

McKinsey: Containerskibe på 50.000 teu er fremtiden

I et fremtidsscenarie peger det internationale konsulenthus McKinsey i en ny rapport på den digitale udvikling, der vil forandre containerindustrien med autonome gigantskibe.

Autonome containerskibe på op til 50.000 teu i en verden med ganske få rederier, hvor fragtmængderne er mellem to til fem gange større end i dag.

Sådan ser et fremtidsscenarie ud for containerindustrien ifølge en ny rapport fra det internationale konsulenthus McKinsey med titlen How container shipping could reinvent itself for the digital age.

Rapporten påpeger bl.a., at der kun vil være 3-4 store containerrederier tilbage i 2067 i en industri, hvor logistik, freight forwarding, som en selvstændig sektor vil være stort set ikke-eksisterende, fordi det digitale samspil, interaktionen, vil reducere behovet for mellemled i form af serviceydelser og flere deltagere i forsyningskæden.

"Kundernes behov vil være forskellige. Nogle vil forvente, at rederierne er fuldt integrerede i deres forsyningskæde, som de vil være villige til at betale ekstra for. Andre vil fortsætte med at efterspørge søfragt til den lavest mulige pris. Begge kundegrupper vil forvente, at gennemsigtighed og pålidelighed er normen, ikke undtagelsen," lyder det i en af konklusionerne i McKinsey-rapporten:

"På tværs af industrien vil alle vindere have digitaliseret interaktionen med kunderne og deres driftssystemer, og de vil være tæt og fuldstændig forbundne."

Rolls Royce og Google Cloud i samarbejde om førerløse skibe

DNV GL sætter 1000 mand af til digitalisering

Autonome skibe udvikler sig hurtigere end ventet

 

 

 

 

Forsiden lige nu

Her er ugens bedste historier fra ShippingWatch

Monjasa-retssagen rullede videre, mens tre store danske rederier aflagde regnskab, Torm annoncerede ansøgning om børsnotering i New York, og regeringen kom med vækstpakke i løbet af ugen. Alt sammen noget, der blev til overskrifter på ShippingWatch.

Seneste Container

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere