Opsvinget i containerbranchen viser igen svaghedstegn. Maersk Line og rivalerne må denne uge sande, at spotraterne ud af Asien falder for sjette uge i træk.

SCFI-indekset falder 3,5 pct. til 774,3, og dermed er indekset faldet med samlet 16,3 pct. set over seks uger. Niveauet er samtidig det laveste siden 24. marts i år.

I den sidste uge af juli tog raterne ellers et pænt hop på 10,5 pct. og landede på det højeste niveau siden februar. Men rederiernes kamp om kundernes containere har eroderet priserne gradvist.

Indekset opgøres af Shanghai Shipping Exchange og sammensættes på baggrund af spotprisen på fragt fra Shanghai til 15 destinationer i hele verden. Indekset bruges som indikator på rateniveauet for de store containerrederier som Maersk Line, MSC og CMA CGM.

Bliver der kigget isoleret på spotpriserne for containerfragt på de tunge ruter mellem Asien og Europa, så faldt de ligeledes i denne uge, da de gik tilbage med 10 pct. til 812 dollar per tyvefodscontainer (teu).

Det skriver branchemediet Journal of Commerce, der henviser til data fra Shanghai Shipping Exchange.

Dermed er niveauet 13,9 pct. under niveauet på samme tidspunkt sidste år, hvor blandt andet konkursen hos Hanjin Shipping var med til at tage kapacitet ud af markedet og sikre højere fragtrater. Ubalancen i containerruter vokser

Moody's tror igen på shippingindustrien  

Rederier kan ane sundhedstegn trods kort effekt af prisstigninger