MSC har en stor ordre i støbeskeen på i alt 11 containerskibe med hver en kapacitet på 22.000 teu.

Ordren, som anonyme kilder fortæller om til Tradewinds er endnu ikke landet og er ikke bekræftet af MSC. I alt vil MSC investere 1,5 mia. dollars i skibene.

Forlydender om en kæmpeordre kommer kort tid efter, at CMA CGM ifølge flere kilder har bestilt ni ultrastore containerskibe også på hver 22.000 teu. I denne uge bekræftede to kinesiske værfter ifølge den kinesiske avis China Daily, at de har modtaget ordren fra CMA CGM, men det franske storrederi har ikke selv meldt noget ud om ordren.

De nye skibe til CMA CGM vil blive større end Maersk Lines Triple E-serie og de nye skibe fra OOCL på 21.413 teu.

I en analyse fra slutningen af juli i år, vurderede Seaintel, at andelen af kæmpestore containerskibe på de toneangivende Asien-Europa-ruter vil vokse markant i de kommende år.

"Det nuværende niveau på 35 pct. vil stige betydeligt. I slutningen af 2017 vil vi nå 43 pct. og i slutningen af 2018 - mindre end halvandet år fra nu - kan 61 pct. af kapaciteten på Asien-Nordeuropa bestå af ultrastore skibe."

Maersk Line og Hamburg Süd i nyt samarbejde med CMA CGM  

Store containerrederier bag ny digital handelsplatform  

Kinesiske værfter bekræfter ordre fra CMA CGM