ShippingWatch

Kinesisk kæmpeordre ryster sydkoreanske værfter

De trængte storværfter i Sydkorea, der har siddet tungt på nybygninger af ultrastore containerskibe, har ifølge koreanske medier tabt kampen om ni megaskibe til franske CMA CGM til kinesiske konkurrenter.

En endnu ubekræftet kæmpeordre fra verdens tredje største containerrederi, franske CMA CGM, på ni ultrastore skibe på 22.000 teu, der skal bygges på kinesiske værfter, har rystet værftsindustrien i Sydkorea. Det skriver Business Korea.

Ifølge det sydkoreanske medie har landets tre store værftsgrupper, der traditionelt har siddet tungt på markedet for bygning af den nye generation af containerskibe, Hyundai Heavy Industries, Samsung Heavy Industries og Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering, deltaget i tilbudsgivningen på de ni containerskibe til en samlet værdi på over 1,4 mia. dollars.

Sydkoreas værfter holder førerposition på global ordrebog

De ni containerskibe tilpasses fremtidens miljøkrav og vil kunne sejle på både olie og naturgas.

En talsmand for den sydkoreanske værftsindustri, der i forvejen er trængt af manglende ordrer, frygter, at det kinesiske indtog i markedet for avancerede megaskibe vil ramme de koreanske værfter hårdt, når konkurrenter i Kina i stigende grad vil kapre ordrer både for mindre og simple skibe og nu også de mest avancerede.

Daewoo får stort overskud i andet kvartal

CMA CGM har angiveligt underskrevet en hensigtserklæring om de ni nybygninger med de to kinesiske skibsværfter, Hudong-Zhonghua Shipyard og Shanghai Waigaoqiao Shipbuilding.

Det franske containerrederi har endnu ikke officielt bekræftet ordren.

Medier: CMA CGM på vej med ordre på megaskibe

Nu eksploderer antallet af megaskibe på Asien-Europa

Hyundai Heavys bundlinje halveret i andet kvartal

Samsung Heavy tæt på ny milliardordre

Forsiden lige nu

Christian Levin har solgt sit sidste skib

Christian Levin, stifter og ejer af XO Shipping, har ifølge Vesselsvalue.com nu solgt det sidste af de to skibe, han købte omkring årsskiftet 2013-2014. Begge skibe var ejet i separate selskaber og er solgt under købsprisen.

Seneste Container

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere