Der er stadig et stykke vej, før Maersk Lines køb af tyske Hamburg Süd er endeligt i hus. En række lande mangler fortsat at give grønt lys, fortæller topchef Søren Skou oven på A.P. Møller-Mærsks regnskab for andet kvartal.

Rederiet annoncerede i første omgang købet af den tyske rival i december 2016. Købsprisen er på 4 mia. dollars, og for den pris kan Maersk Line, branchens største spiller, indlemme verdens pt. niendestørste containerrederi i flåden.

Hidtil har planen været at lukke aftalen i fjerde kvartal i år, og det er stadig udsigten, siger Søren Skou. Men ni lande mangler stadig at stemple papirerne.

"12 lande har godkendt ud af i alt 23, og de store manglende er Kina, Korea, Brasilien, Chile og Sydafrika," fortæller Søren Skou på en telekonference.

Når Hamburg Süd bliver integreret i Maersk Line, forudses der 350 til 400 mio. dollars i årlige besparelser fra synergieffekter på driften med start i 2019.

De penge skal findes ved at optimere rederiernes samlede rutenetværk samt via bedre udnyttelse af havnekapaciteten i de Maersk-ejede havne i divisionen APM Terminals.

A.P. Møller-Mærsk har lovet at offentliggøre flere detaljer om integrationen af opkøbet, når handlen gennemføres endeligt.

Maersk Line missede væksten på containermarkedet  

Maersk Lines køb af Hamburg Süd mangler én vigtig godkendelse  

Maersk Line betaler 3,7 mia euro for Hamburg Süd