Hapag-Lloyd og Hamburg Süds sydamerikanske rederier, henholdsvis chilenske CSAV og Alianca, står ifølge nyhedsbureauet Reuters til at miste deres eksklusive ret til at transportere fragt mellem Brasilien og Chile.

Brasiliens handelsministerium besluttede forleden, at man ikke vil forny en aftale tilbage fra 1975 for at øge konkurrencen og åbne for andre rederier uanset flag til fragt mellem de to lande. Aftalen, der udløber i 2020, har givet Hapag-Lloyd (CSAV)- og Hamburg Süd-ejede rederier eksklusivitet på søfragt mellem de to sydamerikanske lande.

Fragtpriser vil falde

En ophævelse af aftalen vil ifølge den brasilianske industriorganisation CNI få fragtpriserne til at falde med omkring fem procent, når flere rederier får lov til at sejle mellem to lande.

Få flere nyheder om shipping -  Prøv ShippingWatch gratis og få adgang til alle artikler i 14 dage

En undersøgelse fra den økonomiske tænketank IPEA har vist, at eksklusivaftalen har føjet omkring fem procent til slutpriser på produkter som brasilianske fødevarer, elektronik- og industriudstyr og chilensk kobber og vin.

Hamburg Süd ejer de to sydamerikanske rederier Alianca og CCNI, Compañía Chilena de Navegación Interoceánica.

Brasiliens beslutning om at ophæve aftalen er ikke endelig, og det er fortsat uklart, hvordan Chile vil forholde sig til en ophævelse af aftalen, når den udløber.

CSAV lukkede 2016 i rødt  

Hapag-Lloyd har mistet effektivitet på fusion

Brasiliansk milliard-eksport hårdt ramt af mangel på containere