De globale containerrederier kæmper i øjeblikket med at nedbringe overkapaciteten på shippingmarkedet, hvor der er for mange skibe i forhold til efterspørgslen på søfragt.

Problemet skyldes blandt andet, at der fortsat bliver leveret skibe, som blev bestilt i opgangstider, hvor fremtiden så lysere ud.

Rederierne virker dog til at have lært af fortidens fejl og udviser nu mere mådehold end tidligere, når det kommer til at bestille skibe. Analysehuset Alphaliner skriver i sit seneste nyhedsbrev, at forholdet mellem ordrebogen og den eksisterende flåde aldrig har været mindre.


Grafen viser forholdet mellem ordrebogen og den eksisterende flåde. Kilde: Alphaliner.

I begyndelsen af maj svarede ordrebogen til 14,1 pct. af den nuværende flåde på verdenshavene. Det er det laveste niveau nogensinde. Til sammenligning udgjorde ordrebogen på sit højeste 64,2 pct. af flåden i slutningen af 2007 – cirka et år før den globale finanskrise ramte verden.

Det hidtidige bundniveau kom i 1999, hvor ordrebogen udgjorde 14,6 pct. af den eksisterende containerflåde.

"Det nuværende fald (i bestillinger af skibe, red.) forventes at blive dybere og længere, da rationen ventes at falde endnu mere over de kommende måneder, da det ikke forventes, at der vil blive foretaget større bestillinger inden årets udgang," skriver Alphaliner.

Ifølge analysehuset er der blevet bestilt 106 containerskibe med en samlet kapacitet på 341.000 teu mellem januar og maj 2017.

I sidste uge fik rederiet OOCL leveret det største containerskib, som nogensinde er bygget. Skibet blev bygget på Samsung Heavy Industries og har en kapacitet på 21.413 teu.

Maersk Lines resultat giver bekymring for hele industrien  

Topanalytiker afblæser containerredernes optimisme

Alang er stadig den foretrukne skibskirkegård