ShippingWatch

Raterne mellem Asien og Europa stiger

Containerraterne er generelt dalet i årets første tre måneder efter at have toppet, men ligger dog fortsat væsentligt over raterne i samme periode sidste år.

Containerraterne på de tunge fragtruter fra Asien til Europa, hvor A.P. Møller-Mærsks rederi, Maersk Line, er en væsentlig spiller, lå i denne uge på 838 dollar per tyvefodscontainer (teu), svarende til en stigning på 2,8 pct.

Det viser en ugentlig opgørelse ifølge branchemediet The Loadstar.

Containerraterne er generelt dalet i årets første tre måneder efter at have toppet i knap 1168 dollar lige inden nytår, men ligger dog fortsat væsentligt over raterne i samme periode sidste år.

Ser man på væksten i Asien-Europa-raterne på kvartalsbasis ligger raterne 2,4 pct. over fjerde kvartal, mens raterne i første kvartal i år ligger 128,3 pct. over niveauet i første kvartal af 2016.

Det er dobbelt så meget som væksten i det såkaldte Shanghai Containerized Freight Index (SCFI), der i gennemsnit lå 64 pct. højere i første kvartal i år sammenlignet med første kvartal sidste år.

SCFI-indekset, der dækker over spotpriserne på containerfragt fra Shanghai til en stribe destinationer verden over - steg i denne uge med 9,4 pct. Asien/Europa-raterne vægter 20 pct. i det indeks.

/ritzau/FINANS

Cosco udskyder kæmpeskibe

Storbanker spår massiv bedring i Maersk Line i år

Containerrederier lander rekordstort underskud

Forsiden lige nu

Topchef for vindrederi stopper

Lars Blicher meddeler på det sociale medie Linkedin, at han har fratrådt sin stilling som CEO og director for Swire Blue Ocean. "Jeg har stadig ikke besluttet, hvor jeg skal hen herfra," skriver han.

Seneste Container

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere