Det første containerskib, der officielt har brudt grænsen på 20.000 tyvefodscontainere (teu) i kapacitet, er nu i søen.

Det blev det japanske rederi Mitsui OSK Lines, også kaldet MOL, der tog titlen med skibet MOL Triumph.

Skibet har en officiel kapacitet på 20.170 teu og er det første i en serie af seks skibe på samme størrelse, som sydkoreanske Samsung Heavy Industries bygger for MOL.

Containerskibene bliver gradvist større og større, da højere kapacitet betyder lavere benzin- og mandskabsudgifter per fragtet container og dermed bedre konkurrencekraft for rederierne. Det fører til lavere priser for fragtkunderne og i sidste ende potentielt forbrugerne.

A.P. Møller-Mærsks rederi, Maersk Line, havde i mange år rekorden for de største skibe med Emma Maersk-serien på godt 15.000 teu, der i øvrigt var bygget på Lindø-værftet nord for Odense.

Siden satte rederiet i 2013 igen rekord, da de 20 Triple E-skibe - på hver lidt over 18.000 teu - begyndte at blive leveret. Efterfølgende har skibe fra CSCL (nu en del af Cosco Shipping) og MSC overgået rekorden, og nu er det altså MOL, der for en stund sidder på tronen.

Det kan dog blive en kortvarig førsteplads, da der er skibe på vej på over 21.000 teu allerede i år - også fra Samsung-værftet - til rederiet OOCL.

Maersk Line har desuden 11 skibe i den næste generation af Triple E-skibe på vej i år og næste år. De blev bestilt i sommeren 2015 med en kapacitet på 19.630 teu, men er siden hen blevet opgraderet til at kunne flytte mere end 20.000 teu ifølge Alphaliner.

Lars Jensen: Her er containerindustrien i 2025  

Maersk Line udskyder levering af ni skibe  

Maersks nye kæmpeskibe kan skrive historie igen