ShippingWatch

Sydkorea lejer skibe til HMM til "fornuftig pris"

Maersk Lines og MSCs koreanske samarbejdspartner HMM bekræfter den aftale, der er indgået med den statsejede bank, Korea Shipping. Banken vil købe skibe hos HMM og leje dem tilbage til en "fornuftig pris," fortæller rederiet.

Hyundai Merchant Marine (HMM), 2M-alliancens koreanske samarbejdspartner, har sikret sig en god del af den forretning fra Asien til USAs vestkyst, som det nu kollapsede Hanjin stod for, fortæller HMM i en meddelelse.

I januar steg forretningen på Stillehavs-ruten med 55 pct., uden at HMM dog oplyser hvilken måned, der sammenlignes med, samtidig med at den samlede markedsandel kom op på 7,5 pct. Den væsentligste årsag til stigningen var forretning, som man har overtaget fra Hanjin.

HMM bekræfter endvidere i meddelelsen, at den nu største aktionær, den statsejede Korea Development Bank, har arbejdet aktivt, for at rederiet kunne få del i de midler på i alt 7,3 mia. dollars, som den koreanske stat stiller til rådighed via det program, der skal styrke konkurrenceevnen for landets shippingindustri. Det sker via den finansiseringsenhed, der har fået navnet Korea shipping.

"KDB spillede en hovedrolle i etableringen af Korea Shipping, som vil agere bank med en formue på 881 mio. dollars. Korea Shipping vil yde finansiering til HMM i begyndelsen af marts, idet det vil købe skibe hos HMM og lease dem tilbage til en fornuftig pris, som vil hjælpe HMM med at styrke sin konkurrenceevne på fragt," skriver HMM i meddelelsen.

I løbet af første halvår 2017 bliver der åbnet et finansieringsprogram til skibsbyggeri, Global Shipping Fund, som ifølge HMM ligeledes vil støtte rederiet til at bestille nydesignede skibe og overtage terminaler og havneudstyr.

"Disse støtteordninger vil gøre HMM i stand til at afgive ordrer på nye skibe og overtage flere terminaler, som på lang sigt vil give forbedringer i omkostningsstrukturen og indtjeningsevnen. Vi er meget glade for den form for blåstempling, som vil hjælpe os til at blive blandt de bedste rederier i den nærmeste fremtid," som rederiet formulerer det.

Sydkoreas HMM får ny chance for at hente penge

Alphaliner: Kreditorer vil tabe milliarder på Hanjins konkurs

Sydkorea støtter Maersk Lines partner med milliarder

Forsiden lige nu

Olieindustrien skrotter rekordmange rigge

Der blev sendt flere dybvands-rigge til ophugning i tredje kvartal i år end nogensinde før, og det tyder på et marked, der nok aldrig helt kommer sig. Det skriver Bloomberg.

Fondene sidder tungt på toppen af dansk shipping

Dansk erhvervsliv er generelt ejet af fonde og familier, og shippingindustrien er ingen undtagelse. ShippingWatch undersøger hvor overskuddene bliver kanaliseret hen. Og hvad fondene gør, hvis de maritime virksomheder giver underskud. Eller virksomheden bliver solgt.

Salget vokser i schweizisk DSV-konkurrent

Omsætningen vokser i schweiziske Panalpina, som konkurrerer med den danske logistikkoncern DSV. Til gengæld falder driftsindtjeningen, viser regnskabet for tredje kvartal.

Vitol er bekymret over kurdisk konflikt

Der er en risiko for, at eksporten bliver ramt af konflikten i det nordlige Irak, hvor den irakiske hær har overtaget en række oliefelter i Kirkuk-regionen. Det siger Vitoals topchef til Financial Times.

Tyske banker fanget i dyre skibskontrakter

Nødlidende tyske shippingbanker har i årevis været låst af dyre skibskontrakter med management-selskaber, der har forhindret banker i at sælge ud af skibe. Det kan ændre sig nu, vurderer kilder over for Shippingwatch.

Seneste Container

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere