Hyundai Merchant Marine (HMM), 2M-alliancens koreanske samarbejdspartner, har sikret sig en god del af den forretning fra Asien til USAs vestkyst, som det nu kollapsede Hanjin stod for, fortæller HMM i en meddelelse.

I januar steg forretningen på Stillehavs-ruten med 55 pct., uden at HMM dog oplyser hvilken måned, der sammenlignes med, samtidig med at den samlede markedsandel kom op på 7,5 pct. Den væsentligste årsag til stigningen var forretning, som man har overtaget fra Hanjin.

HMM bekræfter endvidere i meddelelsen, at den nu største aktionær, den statsejede Korea Development Bank, har arbejdet aktivt, for at rederiet kunne få del i de midler på i alt 7,3 mia. dollars, som den koreanske stat stiller til rådighed via det program, der skal styrke konkurrenceevnen for landets shippingindustri. Det sker via den finansiseringsenhed, der har fået navnet Korea shipping.

"KDB spillede en hovedrolle i etableringen af Korea Shipping, som vil agere bank med en formue på 881 mio. dollars. Korea Shipping vil yde finansiering til HMM i begyndelsen af marts, idet det vil købe skibe hos HMM og lease dem tilbage til en fornuftig pris, som vil hjælpe HMM med at styrke sin konkurrenceevne på fragt," skriver HMM i meddelelsen.

I løbet af første halvår 2017 bliver der åbnet et finansieringsprogram til skibsbyggeri, Global Shipping Fund, som ifølge HMM ligeledes vil støtte rederiet til at bestille nydesignede skibe og overtage terminaler og havneudstyr.

"Disse støtteordninger vil gøre HMM i stand til at afgive ordrer på nye skibe og overtage flere terminaler, som på lang sigt vil give forbedringer i omkostningsstrukturen og indtjeningsevnen. Vi er meget glade for den form for blåstempling, som vil hjælpe os til at blive blandt de bedste rederier i den nærmeste fremtid," som rederiet formulerer det.

Sydkoreas HMM får ny chance for at hente penge  

Alphaliner: Kreditorer vil tabe milliarder på Hanjins konkurs  

Sydkorea støtter Maersk Lines partner med milliarder