ShippingWatch

Maersk-chefer fik op mod 150 millioner med i afsked

Forhenværende topchef Nils Smedegaard Andersen og tre andre direktører fik samlet set lidt over 150 mio. kr. i gyldne håndtryk, da de forlod Maersk-gruppen i løbet af 2016. Det fremgår af årsregnskabet for 2016.

Nils Smedegaard Andersen blev fyret som topchef for Maersk-gruppen i 2016.

Der var stor udskiftning i toppen af A.P. Møller-Mærsk i 2016, og med afgange i toppen af dansk erhvervsliv følger gyldne håndtryk.

22 mio. dollar, eller lidt over 150 mio. kr., har de fire afgående Mærsk-chefer Nils Smedegaard, Trond Westlie, Kim Fejfer og Jakob Thomasen således fået med sig i fratrædelsesgodtgørelse - altså i gennemsnit omkring 38 mio. kr. hver. Det fremgår af Mærsk-koncernens årsregnskab for 2016.

De modregnes dog i størrelsesordenen 2 mio. dollar, da de samtidig har måttet opgive aktieoptioner, de havde i baghånden.

Nils Smedegaard blev fyret som topchef i sommeren i forbindelse med Maersk-gruppens strategiskift, og efterfølgende blev der også sagt farvel til finansdirektør Trond Westlie, Maersk Oil-direktør Jakob Thomasen og APM Terminals' direktør, Kim Fejfer. Sidstnævnte flytter til et job i Mærsk-familiens holdingselskab.

De op til 150 mio. kr. er dog en dråbe i underskuddet på 1,9 mia. dollar, eller 13,2 mia. kr., som Mærsk-gruppen præsenterede i samlet underskud i 2016.

Søren Skou afblæser priskrigen i containerindustrien

Pram Rasmussen stopper som Maersk-formand

Maersk Line fik minus på 376 mio dollars i 2016

 

Forsiden lige nu

Maersk-skibe sejlede under sortlistede flag på sidste rejse

Fire skibe fra Maersk Line sejlede under sortlistede flag, da de var på vej til ophugning på stranden i indiske Alang. Omflagningen skete efter, at koncernen havde solgt skibene til såkaldte cash-buyers. Søfolk risikerer at betale prisen, siger ngo og fagforening.

Wilhelmsen går mod strømmen med Norsea-opkøb

Den norske koncern Wilhelmsen har købt majoriteten i Norsea Group på et tidspunkt, hvor flere selskaber løber i den modsatte retning. Der er bedre tider på vej, vurderer Wilhelmsen over for ShippingWatch.

Esvagt indførte omstridt højdekrav i 2015

Esvagt har i flere år haft et højdekrav til sine skibsassistenter. Kravet bliver mistænkt for at forskelsbehandle kvindelige jobansøgere. I dag har Esvagt 11 kvindelige søfolk ansat. Rederiet vil dog ikke svare på, om de og deres mandelige kollegaer alle er over 170 cm.

Seneste Container

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere