ShippingWatch

Drewry: Maersk Line slår alle på nye skibe i 2017

Der er nye containerskibe på vej ind i flåden med en samlet kapacitet på 1,7 mio teu, fremgår det af en opgørelse fra Drewry. Verdens absolut største containerederi, Maersk Line, er det rederi, der modtager flest.

Maersk Line er ikke kun gået ind i 2017 som det absolut største containerrederi efter købet af Hamburg Süd. Det danske rederi ligger også klart nummer 1, når det angår, hvor mange nye skibe, der kommer i den globale flåde i år.

Det fremgår af en opgørelse fra London-baserede Drewry, som anslår, at Maersk Line vil få skibe med en samlet kapacitet på rundt regnet 270.000 teu ind i flåden, efterfulgt af containerindustriens næststørste og tredjestørste rederi, MSC og CMA CGM.

I omfanget af Maersk Lines nye flåde indgår bl.a. de syv nye containerskibe på hver 3.600 teu fra Cosco som indgår led i containerrederiets investeringsprogram fra 2015 på 15 mia. USD til nybygninger, retrofit og andet udstyr til rederiets flåde. De syv skibe, der har en længde på 200 meter, en bredde på 35,2 meter og 10 meters dybgang, skal sejle for Maersk Lines shortsea-rederi Seago Line.

Den helt store tilgang til flåden er dog de 11 nye ultrastore containerskibe, som er bestilt i Sydkorea med option på yderligere seks. Prisen lyder på 1,8 mia. dollars svarende til 12,3 mia. kroner, og de nye skibe, der bliver de største i flåden, vil indgå i Maersk Lines flåde mellem april i år og frem til maj næste år.

De største vokser

Skibene, som er rederiets opfølgning på Triple-E serien, skal bygges på værftet Daewoo, hvor også Triple-E skibene blev bygget. De nye megaskibe får hver især en kapacitet på 19.630 teu og bliver dermed større end Triple E-skibenes cirka 18.200 teu.

"I år skal industrien skal industrien tage imod nybygninger med plads til så meget som 1,7 mio. teu (forudsat, at ingen af skibene skubbes til næste år), hvoraf mere end halvdelen er på¨14.000 teu eller mere. Der er verdens tre største rederiet, der topper listen, Maersk, MSC og CMA CGM, hvilket indikerer, at de vil styrke deres førerposition i forhold til konkurrenterne," skriver Drewry i en kommentar.

De mange nye skibe er dog ikke ensbetydende med, at flåden stiger tilsvarende, da rederierne og speficikt Maersk Line vil hugge flere af de aldrende skibe op. Det er bl.a. en væsentlig grund til, at Maersk Line har besluttet sig for at få sine udtjente skibe hugget op på Alang-stranden i Indien. Men med indtoget af de mange nye megaskibe, vil den effekt, industrien har oplevet de seneste år, den såkaldte cascading, blive forstærket. Det har betydet, at der i dag sejler meget større skibe rundt på flere intraasiatiske ruter end for bare et par år siden, og nu kan flere større skibe betyde, at der bliver indsat større skibe på ruter mellem for eksempel Asien og Middelhavet, vurderer Drewry.

Maersk-skibe bryder grænsen

Det kan udfordre services, hvor der ikke er behov for mere kapacitet, eller ligefrem er tale om en tilbagegang i efterspørgslen.

"Indsættelsen af 13.000 teu skibe (MSC) mellem Asien og Vestafrika fik den gennemsnitlige tonnage til at stige med 16 procent (januar 2016 i forhold til december 2016), selvom afskibninger i den sydligtgående retning faldt med 11 procent på årsbasis i slutningen af november 2016. Fra Asien til Sydamerikas østkyst gik skibenes størrelse op med syv procent (størstedelen af ordrerne placeret, da Brasilien var et hurtigt-voksende marked), men efterspørgslen er faldet med tæt på 20 procent."

I øvrigt kan Maersk Line næste generation af de ultrastore skibe vise sig at være endnu større end først antaget.

Ifølge Alphaliner bliver de 11 nybygninger de første containerskibe, der bryder grænsen med en kapacitet på 20.000 tyvefodscontainere (teu).

De første billeder af skibene fra værftet i den sydkoreanske by Okbo peger i alt fald på, at Maersk Line i udpræget grad har ændret skibenes design for yderligere at udvide antallet af containere. Nybygningerne er officielt konstrueret til 19.630 teu, men nu ser det ifølge Alphaliner ud til, at kapaciteten vil blive større.

OECD: Gøteborg Havn har brug for investeringer

Maersks nye kæmpeskibe kan skrive historie igen

Alphaliner: Maersks Triple-E udløste global containerkrise

Nu starter alliancernes kamp om Asien-Europa

Forsiden lige nu

Her er ugens bedste historier fra ShippingWatch

Monjasa-retssagen rullede videre, mens tre store danske rederier aflagde regnskab, Torm annoncerede ansøgning om børsnotering i New York, og regeringen kom med vækstpakke i løbet af ugen. Alt sammen noget, der blev til overskrifter på ShippingWatch.

Seneste Container

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere