Hyundai Merchant Marine (HMM), Sydkoreas største shippinggruppe efter Hanjin Shippings frafald, satser på at overtage containerterminaler i Indonesien, Vietnam og i andre asiatiske vækstøkonomier. Samtidig vil rederiet gennem den nyetablerede intra-asiatiske alliance HMM+2K med de to koreanske rederier Heung-A Shipping og Sinokor selv bygge terminaler de steder, hvor hovedparten af fragten koncentreres.

Det siger HMM's topchef Yoo Chang-keun i et interview med koreanske Maeil Business Newspaper, skriver flere medier.

Rederiets forhandlinger med Maersk Line og MSC om optagelse i 2M-alliancen brød reelt sammen før jul, og HMM er nu blot strategisk partner med 2M. Efterfølgende har Hyundai annonceret rederiets primære strategi på de intra-asiatiske ruter, der samlet udgør en betragtelig andel af den globale containerfragt.

Skarp koreansk kritik af Maersk Line og MSC  

HMM overvejer at overtage Hanjins terminaler i Tokyo og i Busan i Korea, ligesom ambitionen er overtage Hanjins ejerandel i en terminal i Long Beach i Californien bistået af sin største aktionær, statslige Korea Development Bank.

Hyundai satser asiatisk efter kikset 2M-samarbejde

"Det her er ikke nødvendigvis et defensivt træk af Hyundai"  

Asiatiske rederier står over for konsolidering