ShippingWatch

Medie: Sydkorea får snart et nyt containerrederi

SM Group, som er i færd med at købe Hanjins rutenetværk mellem Asien og USA, overvejer at oprette et nyt containerrederi ved navn SM Shipping. Det har ellers hidtil været opfattelsen, at SM Group ville lægge netværket ind under sit rederi Korea Line.

SM Group, som ejer Korea Line, vil ifølge koreanske medier oprette et nyt containerrederi ved navn SM Shipping.

Sydkorea kan være på vej til at få et nyt containerrederi i kølvandet på Hanjin Shippings kollaps.

Ifølge lokale medier arbejder det sydkoreanske konglomerat SM Group, som er i færd med at købe Hanjins conatinernetværk mellem USA og Asien, på at oprette et nyt containerrederi ved navn SM Shipping.

Det har ellers hidtil været opfattelsen, at SM Group ville lægge Hanjins netværk ind under sit rederi Korea Line.

Der har dog været betydelig modstand fra Korea Lines aktionærer, og derfor kan det nu ende med, at SM Group opretter et nyt containerrederi ved navn SM Shipping.

De nærmere detaljer er endnu uklare, men ifølge Maeil Business News Korea vil rederiet blive stiftet, så snart SM Group har gennemført købet af Hanjins aktiver.

Rederiet får en flåde på 11 containerskibe på 6.500 teu og ti mindre skibe på 4.000 teu. Derudover vil SM Group købe secondhand-skibe og udleje dem til andre rederier, oplyser mediet.

En talsperson fortæller desuden, at SM Shipping allerede forhandler om at blive en del af den nye intra-asiatiske alliance, HMM+ 2K, som sydkoreanske Hyundai Merchant Marine netop har stiftet med to andre rederier, Heung-A Shipping og Sinokor Merchant Marine.

Hyundai var længe favorit til at overtage Hanjin Shippings rutenetværk, men blev slået på målstregen af SM Group. Hvis SM Shipping bliver optaget i alliancen, ser rederiet nu alligevel ud til at få glæde af konkurrentens aktiver.

Korea Lines aktionærer siger nej til Hanjin-køb

Hyundai satser asiatisk efter kikset 2M-samarbejde

"Det her er ikke nødvendigvis et defensivt træk af Hyundai"

Medie: Korea Line-ejer trækker bud på Hanjins terminaler

 

Forsiden lige nu

Maersk-skibe sejlede under sortlistede flag på sidste rejse

Fire skibe fra Maersk Line sejlede under sortlistede flag, da de var på vej til ophugning på stranden i indiske Alang. Omflagningen skete efter, at koncernen havde solgt skibene til såkaldte cash-buyers. Søfolk risikerer at betale prisen, siger ngo og fagforening.

Wilhelmsen går mod strømmen med Norsea-opkøb

Den norske koncern Wilhelmsen har købt majoriteten i Norsea Group på et tidspunkt, hvor flere selskaber løber i den modsatte retning. Der er bedre tider på vej, vurderer Wilhelmsen over for ShippingWatch.

Esvagt indførte omstridt højdekrav i 2015

Esvagt har i flere år haft et højdekrav til sine skibsassistenter. Kravet bliver mistænkt for at forskelsbehandle kvindelige jobansøgere. I dag har Esvagt 11 kvindelige søfolk ansat. Rederiet vil dog ikke svare på, om de og deres mandelige kollegaer alle er over 170 cm.

Seneste Container

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere