Maersk Line er på vej til igen at skrive historie i containerindustrien med rederiets næste generation af de ultrastore Triple E-skibe, der lige nu er under bygning på det sydkoreanske skibsværft DSME.

Ifølge Alphaliner bliver de 11 nybygninger til Maersk Line, der leveres løbende gennem 2017 og 2018, de første containerskibe, der bryder grænsen med en kapacitet på 20.000 tyvefodscontainere (teu).

De første billeder af skibene fra værftet i den sydkoreanske by Okbo peger på, at Maersk Line i udpræget grad har ændret skibenes design for yderligere at udvide antallet af containere. Nybygningerne er officielt konstrueret til 19.630 teu, men nu ser det ifølge Alphaliner ud til, at kapaciteten vil blive væsentlig større. 

Drewry: Megaskibenes tid rinder ud  

Bedømt på de første billeder af de igangværende konstruktioner har Maersk Line og DSME (Daewoo Shipbuilding) flyttet broen på skibene længere frem, mens maskinrummet er rykket længere tilbage i forhold til den første generation af Triple E-skibene, som Maersk Line har 20 af i dag. Samtidig er skroget i de nye skibe gjort dybere. Altsammen med det formål at udvide kapaciteten med flere containere.

Kilde: Alphaliner

Udover Maersk Line vil også de to asiatiske containerrederier MOL og OOCL efter planen modtage containerskibe med plads til over 20.000 containere i første halvdel af 2017.

Maersk Line forventer millliard-regning fra nye miljøkrav  

Maersk Line indledte tilbage i 2011 en veritabel ordrebølge på de kæmpestore containerskibe med sine Triple E-skibe, som konkurrenterne valgte at forfølge i jagten på stordriftsfordele på ruterne mellem Fjernøsten og Europa. En udvikling, der er beskrevet som en af de væsentligste årsager til de voldsomme problemer, som hele containersektoren lider under i form af massiv overkapacitet i forhold til efterspørgslen.

Megaskibenes tid er ovre

I dag synes redernes appetit på nye megaskibe af være væk i erkendelse af industriens historisk set store vanskeligheder.

I de første syv måneder af 2016 bestilte redere blot, hvad der svarer til 202.000 teu i nye containerskibe. Til sammenligning blev der i 2015 bestilt 2,3 mio. teu i ny kapacitet.

Fire rederier står tilbage efter japansk konsolidering  

Nye ordrer i indeværende år har stort set kun været mindre containerskibe under 4.000, mens interessen for skibe over 9.000 teu stort set er forsvundet i takt med, at ingen redere synes ivrige efter at øge deres kapacitet i det nuværende marked, hvor jagten på vækst er erstattet af konsolidering og ifølge flere analytikere en kamp om overlevelse.

Søren Skou ser kun spæde tegn på forbedring  

Alphaliner: Maersks Triple-E udløste global containerkrise

Fearnleys: Maersk Line kommer stærkt igen de næste to år

Bimco: Ophugning af containerskibe i ny rekord  

Seaintel: Containerkunders valgmuligheder stærkt forringet

Redernes appetit på store containerskibe er helt væk