Knap 3.000 kreditorer eller mere præcist 2.998 havde den 10. oktober anmeldt deres økonomiske krav i det konkurstruede Hanjin Shipping.

Det samlede beløb udgjorde i alt 800 mio. dollars, skriver analysehuset Alphaliner i sit seneste nyhedsbrev.

Fristen for at gøre krav gældende udløb tirsdag i denne uge, og det samlede beløb kan således vise sig at blive endnu større.

Ejere af containerskibe topper listen af individuelle kreditorer med Seaspan som største kreditor med et udestående på 41,6 mio. dollars. Sammen med andre udlejere af containerskibe til Hanjin Shipping udgør Hanjins ubetalte leje og anden relateret gæld i alt 229,5 mio. dollars.

Kilde: Alphaliner

Ejere af containerskibe udgør ifølge data fra Alphaliner den største gruppe af kreditorer i Hanjin Shipping med 29 pct. af det samlede krav anmeldt mod Sydkoreas største shippinggruppe.

Efter skibsejere følger containerterminaler og udlejere af containere.

19 ud af 79 skibe venter stadig

Hanjin Shipping har været i vanskeligheder siden årsskiftet, men problemer dog for alvor fart i august, da containerrederiet gik i betalingsstandsning.

Indtil da var rederiet verdens syvende største, og konsekvenserne af kollapset har siden spredt sig som ringe i vandet i den globale containerindustri.

Se tidslinjen for Hanjin Shippings kollaps  

Skibsejere, havneselskaber, afskibere og bunkerselskaber har således kæmpet hårdt for at få deres penge fra det konkurstruede rederi, hvilket har ført til, at en stor del af Hanjins flåde er blevet arresteret eller har ligget stille rundt omkring i verden.

I øjeblikket venter omkring 19 ud af Hanjins i alt 79 containerskibe på at blive tømt for deres last.

Retten i Seoul skal tage stilling til rederiets skæbne i slutningen af november. Ifølge Wall Street Journal vil samtlige ti europæiske kontorer blive lukket, mens konkurrenten Hyundai Merchant Marine ligner en oplagt køber til forretningen i Asien og USA.

Danaos: Bankerne har svigtet

Mens mange selskaber er hvirvlet ind i kollapset, så viser kreditorlisten dog, at det som ventet især er skibsejerne, som er kommet i klemme.

Kort efter at betalingsstandsningen var en realitet, kritiserer græske Danaos den sydkoreanske statsbank Korea Development Bank for ikke at have gjort nok for at redde Hanjin Shipping.

"Vi er skuffede over, at Korea Development Bank ikke har støttet en vigtigt deltager i den globale containerindustri," udtalte CEO John Coustas i en meddelelse i september.

"Danaos har aktivt støttet Hanjin i bestræbelserne på at restrukturere dets operationer, og vi håber, at Hanjin vil være i stand til at restrukturere sin forretning og komme ud af betalingsstandsningen som et finansielt stærk selskab. Vi vil overvåge situationen tæt og arbejde på at bevare værdien af vores aktiver på vegne af vores aktionærer," lød det fra topchefen.

Medie: Hanjin vil afvikle hele sin europæiske forretning

19 Hanjin-skibe venter stadig på at blive tømt   

Medie: Hanjin-kollaps kan skabe ny alliance i Sydkorea

Hyundai vil byde på Hanjins amerikanske forretning