Følger Maersk i de næste 10-20 år i ØK's spor, eller har shipping- og oliekonglomeratet evnerne og kompetencerne til at genopfinde sig selv, spørger virksomhedsrådgiver  og foredragsholder Lone Thier i en kronik, hvor hun selv giver nogle bud på, hvad Maersk har brug for.

"At der er brug for en revolution, er der ingen tvivl om. Når Maersk Lines CCO Vincent Clerc udtrykker begejstring over, at sensorer i kølecontainere er game changere - så er spørgsmålet, hvor langt Maersk i virkeligheden er i en teknologisk udvikling af virksomheden. Måske ikke så langt, som de selv forestiller sig. En Game Changer i dag er ikke blot en ny 'feature' eller en inkremental forbedring af spillet. En Game Changer ændrer selve spillet," skriver Lone Thier med henvisning til Maersk fire kerneforretninger. Ifølge Lone Thier to segmenter uden vækstpotentiale, som verden ser ud nu.

"Når Maersk uden tvivl arbejder i retning af, at digitalisere forretningen er det helt afgørende, at innovationen bliver så radikal, at Maersk igen tager et kvantespring i sit forretningsfokus, som virksomheden tidligere har gjort, da man satsede på containerskibe i linjefart, og da rederivirksomheden udviklede sin olieforretning."

Læs kronikken her.

Drewry: Maersk Line vil få rekordtab i første kvartal

Maersk-formand er åben for nye forretningsområder  

Maersk fastholder strategi trods oliesmæk