Flere år med underskud er nu vendt hos det israelske containerrederi, der i 2015 nåede sit mål om overskud. Omend et mindre et af slagsen, noterer Alphaliner. Nettooverskuddet landede på to millioner dollars mod et underskud på 205 millioner dollars i 2014. Det meste af 2015 lykkedes det Zim at få overskud, men i fjerde kvartal bremsede den positive udvikling med et underskud på 30 millioner dollars.

Og netop fjerde kvartal er årsagen til det lave overskud for hele 2015, noterer analysehuset.

Resultatet var en forbedring fra et nettotab på 205 millioner dollars i 2014, hvor Zim var nødt til at gå igennem en finansiel restrukturering, som betød, at selskabets gæld blev skåret ned fra 3,4 milliarder dollars til to milliarder dollars, skriver Alphaliner. En manøvre, der ligner den som sydkoreanske HMM forsøger sig med. I forbindelse med planen for Zim blev gæld for 1,4 milliarder dollars konverteret til aktier, som finansielle kreditorer og redere modtog i juli 2014.

"Zim står fortsat over for betydelige udfordringer, da selskabets gæld er på 1,4 milliarder dollars mod en egenkapital på kun 79 millioner dollars i slutningen af 2015," skriver Alphaliner, som videre bemærker, at rederiet gennemsnitlige fragtrater er faldet til det laveste niveau til 988 dollars per teu i fjerde kvartal 2015. Det laveste siden tredje kvartal 2008, hvor raterne lå på 1027 dollars per teu.

Selv noterer Zim en nettoindtægt på syv millioner dollars for hele 2015 mod et underskud på 198 millioner dollars i 2014, viser regnskaebet. Det justerede driftsresultat landede på 217 millioner dollars sammenlignet med 16 millioner dollars året forinden.

Ifølge Rafi Danieli, Zims CEO, ligger Zim i dag blandt toppen i industrien, når man ser på overskudsgraden, siger han i regnskabet.

Prøv ShippingWatch gratis og få adgang til alle artikler i 40 dage

Det til trods for den fortsatte overkapacitet og drattet i raterne for at få fragtet en container.

"Vores forretningsmodel med at være asset light gør Zim i stand til at drage fordel af høj fleksibilitet og en omkostningseffektiv drift af flåden i det nuværende markedsmiljø," siger Danieli.

I 2015 fik Zim en justeret overskudsgrad på 7,2 procent mod 3,4 procent i 2014, mens rederiet transporterede 2,3 millioner teu i en periode, hvor den globale kapacitet på containermarkedet steg med 1,7 millioner teu eller omkring 8,5 procent, skriver Zim.

Containerrederier vil igen hæve rater på Stillehavet  

Zim mindskede underskuddet i 2014  

Hapag-Lloyds CEO vil udvide samarbejde i alliance

Seaintel: Store ordrebøger tvinger redere til ny strategi