Containerredernes store kunder, navnlig afskibere, der primært arbejder med lange logistikkontrakter for at sikre et konstant flow af varer til deres hovedkunder og markeder, ender ofte med at betale langt over gennemsnittet i containersektoren.

Disse kunder betaler dermed for gildet, herunder rederiernes stadigt større skibe, samtidig med, at de går glip af besparelserne opnået gennem stordriftsfordele og de lave brændstofpriser, viser nye tal fra norske Xeneta, der benchmarker priser i containersektoren.

"Voluminer er ikke længere nødvendigvis lig med besparelser. Faktisk betaler store afskibere i mange tilfælde meget mere end de nuværende rater på Asien-Europa eller Asien-USA," siger Xeneta CEO Patrik Berglund.

"Disse afskibere, der ofte gør sig i forbrugsvarer, underskriver typisk årlige kontrakter med store sælgere for at sørge for, at deres varer er til stede i disse sælgeres butikker, eller for at forsyne de enorme europæiske eller amerikanske detailhandelskæder. Det giver dem en stabil forsyningskæde, men det låser dem også fast i kontrakter, der ikke altid giver værdi," tilføjer Patrik Berglund.

Som eksempel peger han på tal for strækningen fra Xenetas såkaldte Far East Main Port til North West Europe Main Port rute, hvor det for at transportere en fyrrefods container (feu) på en langvarig kontrakt i 2015 kostede i snit 1.696 dollars, mens det gennemsnitlige lavpunkt var 1.175 dollars. Til sammenligning var priserne på korte kontrakter væsentligt lavere, på i snit 1.355 dollars og et lavpunkt på blot 857 dollars.

Gavner især mindre logistikspillere

Denne forskel betyder helt konkret, at de store afskibere "efterlader penge på bordet efter hver afsendt container," mens de mindre kunder høster fordelene i form af lave priser, forklarer Patrik Berglund og tilføjer, at udviklingen især gavner en lang række logistikselskaber i forsyningskæden, der står på spring med services, efterhånden som rederierne trimmer deres forretning, og afskiberne outsourcer deres logistikopgaver til tredjeparter (3PL, red.).

"Vi ser i stigende grad, at afskibere skærer deres logistikafdelinger og vælger at outsource. Det har ført til et boom i 3PL og 4PL-spillere. Disse firmaer, der typisk arbejder med mindre afskibere, skriver også lange kontrakter med visse stor-volumen afskibere og bruger disse voluminer til at forhandle lavere rater på søfragt. 3PL-spillerne opnår væsentlige marginer på korte- og langvarige kontrakter samt returkommissioner fra rederierne," siger Patrik Berglund.

Drewry: Komplekst marked stresser afskiberne

Xeneta: 2016 kontrakter mærkes af dyk i raterne

Xeneta: Afskibere vinder priskrig mod container-rederne i 2016

Drewry: Afskibere høster stort fald i kontraktpriser