De sidste fem år har livet for afskiberne ændret sig dramatisk. Opkøb, fusioner og flere lande har gjort logistikmarkedet til en noget mere kompleks affære end tidligere, og det risikerer at stresse afskiberne, skriver analysehuset Drewry i en ny analyse.

Alt imens har de store containerrederier sat turbo under opkøb og nye alliancer på kryds og tværs af de eksisterende samarbejder og handelsruter. Derudover aflyser rederierne sejladser fra den ene måned til den anden og flytter rundt på containerskibene i et konstant forsøg på at håndtere den massive overkapacitet i sektoren og de historisk lave rater.

Prøv ShippingWatch gratis og få adgang til alle artikler i 40 dage

I sidste ende går det især udover kunderne og mere specifikt de afskibere, der sidder hos de store selskaber og skal finde rundt i et stadigt mere komplekst og uforudsigeligt logistikmarked. De er stressede, skriver Drewry og peger på, at selskaberne overordnet set ikke ser ud til at ansætte flere folk til deres logistikafdelinger i takt med, at arbejdsbyrden vokser.

"Drewry har i forbindelse med sit arbejde for eksportører og importører bemærket, at logistikafdelinger i dag kun beskæftiger en håndfuld ansatte eksperter på selskabets hovedkvarter, sommetider med en enkelt ansat eller to, der arbejder med centralindkøb. For 20 år siden bestod en afskiberafdeling hos et stort internationalt selskab som Dupont af omkring 30 ansatte," skriver Drewry.

For eksportører og importører med mere end 10.000 teu om året er det ikke usædvanligt at håndtere flere hundrede flows af produkter og bruge mere end 20 serviceleverandører, noterer Drewry.

Seaintel: Redernes strafafgifter kan ramme afskibere hårdt  

Desperate redere dumper priser ud af Fjernøsten

Xeneta: 2016 kontrakter mærkes af dyk i raterne