Mængden af containere ind til Brasilien, Latinamerikas største økonomi, dykkede i januar med 50 procent, og ifølge en handelsrapport fra Maersk Line har fragtraterne for indgående containere til Brasilien nået et historisk lavpunkt.

Ifølge Antonio Dominguez, Managing Director for Maersk Line i Brasilien, Paraguay, Uruguay og Argentina, udgør de lave containerrater en trussel for Brasiliens eksportvækst, fordi der er grænser for rederiernes lyst til at opretholde indgående services til tabsgivende priser.

OECD sænker forventningerne til global vækst  

Mens mængden af containere ind til Brasilien faldt 50 procent i januar, var der en vækst seks procent i samme periode ud af landet. I det sidste kvartal i 2015 faldt importen og eksporten tilsammen 8,1 procent eller langt mere end ventet. Bag tallet gemmer sig et importfald på 30 procent og en eksportvækst på 14,5 procent. 

Ikke siden Maersk Line tilbage i 2012 begyndte at udarbejde handelsrapporter har der været så store udsving mellem vækst og fald i eksporten og importen. Et land som Kina oplever et fald på 60 procent i efterspørgslen fra Brasilien.

APM Terminals gennemfører milliardopkøb  

Brasiliens landefader afhørt i Petrobras-skandale

Brasilien går ind i stor kartelsag mod bil-rederier