ShippingWatch

Raterne på Asien-Europa dykker for niende uge i træk

På trods af den udtalte krisestemning hos alverdens containerrederier er det ikke lykkedes dem at hæve prisen for at fragte en tyvefodscontainer ad den vigtige Asien-Europa rute i over to måneder.

Igen går det den forkerte vej med fragtraten på den tunge rute fra Asien til Nordeuropa - set med rederiernes synspunkt.

Spotpriserne på at fragte en tyvefodscontainer (teu) fra Shanghai til det nordlige Europa faldt denne uge 9 pct. til 211 dollar.

Det fremgår af data fra Shanghai Containerized Freight Index (SCFI) ifølge shippingmediet Journal of Commerce. Raten på Asien til Europa, der er en af de travleste på de syv verdenshave, er nu faldet i ni SCFI-aflæsninger i træk.

Samlet set faldt det såkaldte Shanghai Containerized Freight Index (SCFI), der dækker over priserne på ruter fra Shanghai til en stribe destinationer i verden, med 6,8 pct. til 404,18 i denne uge til det laveste niveau nogensinde. Asien/Europa-ruterne vejer 20 pct. i indekset.

SCFI ses som en retningspil for rateniveauet på de globale fragtruter, men man skal dog tage højde for, at de fleste rederier har afdækket en stor del af deres kapacitet med længerevarende - og mere givtige - kontrakter hos kunderne, og at der ikke er taget højde for udviklingen i brændstofpriserne.

Rater på Asien-Europa tangerer historisk bund

Xeneta: 2016 kontrakter mærkes af dyk i raterne

Hapag-Lloyd opruster med særlige laster på containerskibe

Forsiden lige nu

Her er ugens bedste historier fra ShippingWatch

Monjasa-retssagen rullede videre, mens tre store danske rederier aflagde regnskab, Torm annoncerede ansøgning om børsnotering i New York, og regeringen kom med vækstpakke i løbet af ugen. Alt sammen noget, der blev til overskrifter på ShippingWatch.

Seneste Container

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere