CMA CGM indsætter den seneste stribe nybygninger i 18.000 teu-klassen på rederiets service mellem Asien og USA's vestkyst.

Det skriver rederiet i en pressemeddelelse fredag.

Det sker ifølge pressemeddelelsen som en del af rederiets vækststrategi og plan om at optimere brugen af flåden.

"Rederiets flagskibe i flåden vil derfor blive indsat på det mest aktive og dynamiske marked til dato - markedet for service over Stillehavet - og vil støtte markedets udvikling så vel som kunderne ønsker," skriver rederiet i pressemeddelelse.

Det ene skib, Benjamin Franklin, kunne i slutningen af 2015 klappe kajen i Long Beach terminalen i Los Angeles som det største skib til dato. Nu følger de fem andre skibe så efter på ruten, der internt i selskabet lyder Pearl River Express Service.

Tyrkisk investor bliver alligevel

Lige som mange andre rederier er CMA CGM presset af overkapacitet på blandt andet Asien-Europa samtidig med, at rederiet står for at skulle investere massivt i opkøbet af Singapore-rederiet Neptune Orient Lines (NOL).

CMA CGM overtager NOL for 2,4 milliarder dollars eller 16,5 milliarder kroner, hvis aftalen opnår godkendelse fra myndigheder i en række lande til sommer. Med overtagelsen af NOL vil rederiet nå op på 563 skibe fra 480 med en årlig omsætning på 22 milliarder dollars.

Rederiet stod for samtidig at skulle stampe 600 millioner dollars op af jorden til at købe Yildirim Holdings aktiepost på 20 procent af rederiet tilbage. CEO i Yildirim Holdings, Robert Yuksel Yildirim, fortalte i oktober til ShippingWatch, hvordan han ville geninvestere midlerne.

Tradewinds kan dog fredag berette, at Robert Yuksel Yildirim har valgt at beholde sin aktiepost frem mod CMA CGM's kommende overtagelse af NOL og udsigten til en ny kinesisk-fransk storalliance på containerruterne, som vil snuppe førstepladsen fra 2M-alliancen, målt på tonnage og skibe.

CMA CGM bekræfter møder om fransk-kinesisk alliance  

Containerrater falder med 14 procent  

CMA CGM køber op i NOL