Containerrederiet Hapag-Lloyd har opgraderet den del af organisationen, som håndterer speciallaster på rederiets containerskibe, der er for store eller for tunge til at være i en container. Det fremgår af en pressemeddelelse.

"Special cargo er et voksende marked over hele verden," siger Thorsten Haeser, chief commercial officer i Hapag-Lloyd, og betegner segmentet som "attraktivt".

Konkret har Hapag-Lloyd styrket sit team af specialister, så der foruden special cargo-divisionen på hovedkontoret i Hamborg nu også er etableret lignende enheder til at repræsentere markederne i Asien samt Syd- og Nordamerika. I alt arbejder 50 medarbejdere inden for teknik og salg af transporter, der ligger uden for de normale rammer på et containerskib.

ShippingWatch skrev i slutningen af februar, at Hapag-Lloyd og de andre rederier i G6-alliancen har skåret ned på frekvensen på hovedruten mellem Asien og Europa. Årsagen skal findes i de svage markeder, hvor rederierne trods talrige forsøge på at hæve prisen må affinde sig med lave rater, der blandt andet på grund af overkapacitet skaber et historisk udfordrende marked for rederierne.

G6-alliancen skærer betydeligt på Asien-Europa  

Hapag-Lloyd overtager skibe fra hollandsk reder

Containerindustri har én måned til ny ratepraksis

CMA CGM bekræfter møder om fransk-kinesisk alliance