Det er næsten blevet for vane med et fald i sportprisen på at fragte en container fra Shanghai til Nordeuropa . I denne uge løb faldet op i 22,6 procent, så spotraten på ruten nu er nede på 257 dollars per tyvefodscontainer (teu), viser seneste opdatering fra SCFI-indekset.

Efter et stort hop opad lige ved nytår er raterne faldet i alle syv opdateringer i 2016 fra SCFI, både når det gælder Asien-Nordeuropa-raten og det brede SCFI-indeks, der dækker 15 ruter fra Shanghai til forskellige destinationer verden over.

Det brede indeks faldt denne uge 3,9 procent til 467,5 - den laveste aflæsning af indekset nogensinde.

SCFI-indekset ses som en strømpil for rateniveauet på de globale fragtruter, men man skal dog tage højde for, at de fleste containerrederier har afdækket en stor del af deres kapacitet med længerevarende kontrakter hos kunderne.

Prøv ShippingWatch gratis og få adgang til alle artikler i 40 dage

Raterne er presset af den store overkapacitet blandt rederierne, som har bestilt for mange store skibe til et underdrejet fragtmarked, og det har sendt raterne i bund i løbet af de seneste 12 måneder.

Et stort fald i brændstofprisen trækker i den modsatte retning for rederierne, men mange af dem døjer alligevel med røde tal, og de prøver ofte at varsle prisstigninger over for kunderne, dog med blandede resultater.

A.P. Møller-Mærsks containerrederi, Maersk Line, er fortsat et af de mest profitable shippingselskab blandt de største aktører på ruten og tjente 1,3 mia. dollars i 2015 trods de store ratefald. Ledelsen har dog blankt erkendt, at den ikke ved, hvad 2016 vil bringe af resultater, udover at det formentlig bliver "væsentligt lavere" end sidste år.

Containerrater viser mindre fald  

Rekordlav vækst i verdens containerhavne i 2015  

Morgan Stanley: Tågede containerudsigter for 2016