Spotraterne faldt knap 4 procent i den forgangne uge fra Kina og ud i verden. Det viser tal fra Shanghai Containerized Freight Index, der dækker over spotpriser på fragt fra Shanghai til en stribe destinationer i verden.

Mens de virksomheder, som skal have fragtet en container, dermed har kunnet få en lidt lavere pris, er billedet det omvendte for rederier som Maersk Line, der skal flytte containerne, og med de lavere fragtrater må se indtjeningen svinde.

Prøv ShippingWatch gratis og få adgang til alle artikler i 40 dage

SCFI-indekset ses som en retningspil for rateniveauet på de globale fragtruter, men man skal dog tage højde for, at de fleste rederier har afdækket en stor del af deres kapacitet med længerevarende kontrakter hos kunderne, og at der ikke er taget højde for udviklingen i brændstofpriser.

Hapag-Lloyd lander driftsresultat på 366,4 mio euro i 2015  

Clarksons forventer halvering af Maersks 2016-resultat  

Rater på Asien-Europa falder med 23 procent