Nye alliancer i containerindustrien kan meget vel se dagens lys inden for den nærmeste fremtid, og Rodolphe Saadé, næstformand i bestyrelsen for franske CMA CGM, bekræfter nu, at containerrederiet diskuterer med den nyetablerede kinesiske containerspiller China Cosco Shipping Corporation om en mulig stor-alliance, som ShippingWatch for nylig beskrev. Det fortæller Saadé i et interview med Wall Street Journal.

"Vi diskuterer med den nye China Shipping-gruppe, men vi diskuterer også med andre," siger han.

Selv er CMA CGM næsten i mål med opkøbet af Singapore-rederiet Neptune Orient Lines (NOL), hvilket satte spørgsmålstegn ved sammensætningen af alliancebilledet i containerindustrien, som indtil nu har været domineret af fire store alliancer. Et kommende opbrud har for alvor taget fart med fusionen af de to kinesiske statsejede grupper Cosco og CSCL, som de facto har revet to af de fire alliancer i stykker, da rederierne er med i hver deres alliancer, henholdsvis CKYHE og Ocean Three. Spørgsmålet er så, hvad der vil træde i stedet, da en fortsættelse af de oprindelige samarbejder ikke er en mulighed, fordi samme rederi ikke kan være med i to alliancer.

Ny position til forhandling

For nylig kunne ShippingWatch fortælle, at en fransk-kinesisk alliance kan blive en realitet. Ifølge velinformerede kilder holdt CMA CGM et møde i Shanghai i begyndelsen af februar, hvor dagsordenen var en helt ny fransk-asiatisk alliance. Angiveligt var det ikke kun det nyfusionerede China Cosco Shipping Corporation, der blev præsenteret som en mulig partner, men også OOCL var en del af en ny alliancemulighed.

Rodolphe Saadé (th.) med sin far Jacques Saadé, CEO og bestyrelsesformand for CMA CGM. Foto: CMA CGM

Over for Wall Street Journal lægger Rodolphe Saadé heller ikke skjul på, at CMA CGM med opkøbet af NOL har en anden position til at vælge sine partnere. CMA CGM's nuværende alliance Ocean Three med arabiske UASC og tidligere CSCL skulle løbe i to år og vil stoppe i slutningen af 2016, men det kan være lidt af sin sag at ryste op i alliancerne, og redere skal eksempelvis give sine partnere besked minimum et halvt år inden planerne om at rykke videre fra en alliance. Herefter skal myndighederne godkende nye samarbejder med alt hvad det indebærer af netværk, deling af skibe og havne.

Taberen af det hele

Ender møderne i Shanghai med en reel ny alliance mellem CCSC, CMA CGM og eventuelt OOCL, vil det især gøre ondt på ét rederi, forudså CEO i Seaintelligence Consulting Lars Jensen over for ShippingWatch. Nemlig Dubai-baserede UASC ledet af danske Jørn Hinge.

"I dag er det helt afgørende at være med i en stor alliance. Derfor vil presset på UASC blive meget stort, hvis sådan en alliance bliver en realitet," sagde Lars Jensen og tilføjede:

"Det vil i den grad sprænge det billede, vi kender i dag. Det vil rejse mange spørgsmål og skabe nye udfordringer. Med APL ude af G6 er man nede på G5. Hvis OOCL også forlader alliancen, er man nede på G4. Det stiller ikke mindst Hapag-Lloyd i en helt ny og uklar situation."

CMA CGM overtager NOL for 2,4 milliarder dollars eller 16,5 milliarder kroner, og Rodolphe Saadé håber, at aftalen vil have opnået godkendelse fra myndigheder i en række lande til sommer. Med overtagelsen af NOL vil rederiet nå op på 563 skibe fra 480 med en årlig omsætning på 22 milliarder dollars.

Shanghai-møde sætter fransk-kinesisk alliance i spil  

Alphaliner: Fransk-kinesisk alliance vil true 2M  

Ny kinesisk containerkæmpe: Fusion afgørende for overlevelse  

CMA CGM vil overtage NOL for 2,4 mia dollars