Den omfattende krise i containerbranchen får nu konsekvenser for den trafikken på hovedruten mellem Asien og Europa.

Mellem uge 8 og 19 vil G6-alliancen skære betydeligt i antallet af afgange, de såkaldte void sailings. På den såkaldte Loop 6-service, der er en af ruterne mellem Asien og Europa, vil rederierne derfor aflyse alle afgange fra uge 8 til uge 19 - en periode på 11 uger.

Det skriver rederierne i en fælles pressemeddelelse.

Årsagen skal findes i de svage markeder, hvor rederierne trods talrige forsøge på at hæve prisen, må affinde sig med lave rater, der blandt andet på grund af overkapacitet skaber et historisk udfordrende marked for rederierne.

Rederierne skriver i meddelelsen, at de havne, der ligger på den midlertidigt sløjfede rute (Loop 6), vil blive flyttet til andre ruter (Loop 4 og 5), så man opretholder en del af betjeningen i havnene. Det gælder blandt andet havnene Kaohsiung, Xiamen, Shekou, Hong Kong, Colombo, Antwerp, Jebel Ali, der stadig vil blive frekventeret. Efter justeringen i ruteplanen vil der stadig være mindst en ugentlig afgang fra de store havne med kurs mod Europa, fremgår det af pressemeddelelsen.

G6-alliancen består af APL, Hapag-Lloyd, Hyundai Merchant Marine, Mitsui O.S.K. Lines, Nippon Yusen Kaisha og Orient Overseas Container Line, som tilsammen har 177 skibe.

Containerrater falder med 14 procent  

EU havde en tung sag at løfte mod containerrederne  

Ny kinesisk containerkæmpe: Fusion afgørende for overlevelse