Containerrederier som Maersk Line, MSC og 13 andre rederier synes tæt på en aftale med EU-Kommissionen om den praksis, rederierne har anvendt i årevis, når de åbent annoncerer prisforhøjelser på udvalgte ruter. En praksis, der ifølge EU-Kommissionen kan være et brud på konkurrencereglerne, fordi hele industrien derved kan følge hinanden med det resultat, at alle hæver priserne.

Ifølge bl.a. nyhedsbureauet Reuters har rederierne fremlagt et forslag om en anden og mere deltajeret praksis i i et forsøg på at lukke sagen og dermed også undgå risikoen for betydelige bøder.

Sagen følges ifølge Reuters tæt af sektorer som detailhandlen og i den kemiske industri, der anvender en lignende praksis, når de annoncerer fremtidige prisforhøjelser for at forberede deres kunder på ændringerne.

EU-Kommissionen åbnede i 2013 formelt en sag mod de store containerrederier, der tilbage i maj 2011 blev genstand for uanmeldte rangsagninger, dawn raids, af EU-Kommissionen, lokale konkurrencemyndigheder og politi.

Raterne i contaionersektoren har gennem lang tid befundet sig på et historisk lavt niveau.

EU-Kommissionens svar på containerrederiernes udspil menes at være nært forestående.

Den russiske konkurrencemyndighed, Russian Federal Antimonopoly Service (FAS), fastslog fornylig, at  Maersk Line og fire andre containerrederier gennem lignende praksis ved annoncering prisforhøjelser har overtrådt den russiske konkurrencelov. En afgørelse Maersk Line er uenig i og har appelleret.

Maersk Line dømt for ulovlig prispraksis i Rusland  

Containerredere må leve med uvished om Hongkong-regler  

Medie: Maersk Line tæt på forlig med EU i kartelsag