Mediterranean Shipping Company (MSC) opruster gevaldigt og vil i 2016 overhale Maersk Line som verdens største containerrederi med et mulehår. Det skriver Børsen.

MSC vil i 2016 få leveret nye skibe svarende til en samlet kapacitet på 359.000 tyvefods-containere (teu), og dermed overhaler det schweiziske selskab lige akkurat Maersk. MSC ender på en kapacitet på 3,030 millioner teu, hvor Maersk Lines kapacitet i 2016 ventes at lande på 3,029 millioner teu.

"MSC's kapacitet er femdoblet over 15 år, så ja, vi synes vi har en god historie at fortælle," siger MSC's regionale direktør i Norden og Østeuropa, Lars Funding, til Børsen.

Ifølge Kasper Hansen, analytiker hos SeaIntel, drejer det sig om marginaler, og der kan hurtigt blive vendt op og ned på billedet igen.

"Det drejer som om ganske lidt, så det er bare et spørgsmål om, at Maersk går ud og chartrer et skib mere. MSC får mange nybygninger leveret, og det betyder nok også, at de afleverer en andel tilbage til ejerne," siger han til ShippingWatch med henvisning til, at 60 procent af MSC's flåde i dag er chartret ind.

Hos Maersk Line ligger det tal på 40 procent, fordi de i takt med leveringerne af Triple-E skibene har sendt skibe tilbage til ejerne.

Kasper Hansen mener ikke, at det har den store betydning for Maersk Line at blive overhalet med så få teu.

"Det er selvfølgelig altid rart at kunne sige, at man er den største, men med 1.000 teu betyder det ikke noget."

Samtidig er det værd at bemærke, at selvom Maersk Line ikke får leveret synderligt meget i dette år, så vil en række af rederiets store bestillinger fra de sidste par år begynde at tikke ind fra 2017.

Prøv ShippingWatch gratis og få adgang til alle artikler i 40 dage

I modsætning til Maersk Line, der har brugt opkøb som vej til vækst, er MSC vokset organisk. Selskabet har blandt andet satset tungt på indkøb af tyve nye skibe, der bliver leveret over de næste to år.

Lars Funding venter ikke de store vækstrater for containermarkedet forude, og fortæller, at MSC vil vente med at bestille nye skibe.

"Vi forventer en tilpasning af kapaciteten. Vi ser allerede nu skibe, der kun er 15 år gamle, blive lagt op. Den udvikling vil fortsætte," siger han til Børsen.

Hvorvidt MSC vil overtage tronen helt fra Maersk Line, eller om den kun er til låns, vil muligvis først blive afgjort i 2018-2019, da Maersk Line har udskudt nye skibe så længe som muligt på grund af overkapaciteten på containermarkedet. Konkurrencen vil ligeledes komme an på, hvor meget selskaberne vil skære ned på ældre eller chartrede skibe, skriver avisen.

Alphaliner: Maersk Lines flåde voksede i svært marked  

Maersk Line: Efterspørgsel i 30-års lavpunkt  

Fem containerkæmper vil sætte sig på verdensmarkedet