Opdateret kl. 16.13. Ordet "prisaftaler", som fremgik flere steder i denne artikel, bl.a. i overskriften, er ændret til prispraksis, da Maersk Line ikke er dømt for at indgå prisaftaler, men for at have det som praksis at varsle rateforhøjelser, før de træder i kraft. ShippingWatch beklager.

Maersk Line og fire andre containerrederier har gennem et kartel brudt Ruslands konkurrencelov gennem ulovlig prispraksis. Det mener den russiske konkurrencemyndighed Russian Federal Antimonopoly Service (FAS), der i flere år har undersøgt rederiernes praksis.

Pressechef i Maersk Line, Michael Storgaard, bekræfter, at Maersk Line er blandt de rederier, der er fundet skyldige i at have overtrådt konkurrencereglerne.

"Vi har været en del af en undersøgelse om price fixing, som de (Ruslands konkurrencemyndighed, red.) mener, vi har gjort. Det er vi uenige i, og vi mener, at den praksis, vi har, er korrekt," siger Michael Storgaard til ShippingWatch.

Han forventer, at myndighederne senere vil forelægge Maersk en bøde.

Ifølge nyhedsmediet PortNews har de russiske konkurrencemyndigheder udpeget Maersk Line samt franske CMA CGM, koreanske Hyundai Merchant Marine Co, kinesiske Orient Overseas Container Line og taiwanesiske Evergreen som de fem containerrederier, der ulovligt har aftalt priser på ruter mellem Fjernøsten, Sydøstasien og St. Petersborg og Ust-Luga i Rusland i perioden 2012-2013. Der er blandt andet tale om fragt af kølecontainere, fremgår det.

Den 28. december 2015 skrev FAS føgende på sin Twitter-konto:

"FAS har færdiggjort en storstilet international undersøgelse af markedet for containerfragt."

Af meddelelsen fra FAS fremgår det desuden, at konkurrencemyndighederne (Anti-Cartel Department) vil gå videre med undersøgelser af tillæg for bl.a. opbevaring og terminalhåndtering i havnen St. Petersborg og Ust-Luga.

EU starter konkurrencesag mod containerrederier  

De fem containerrederier er ikke de eneste, der har været i de russiske myndigheders søgelys.

I 2013 åbnede FAS en sag mod 13 globale containerrederier, som var mistænkt for at aftale priser i strid med loven. Maersk Lines kontorer i Moskva og Skt. Petersborg blev i februar samme år ransaget af de russiske konkurrencemyndigheder, der ikke var særlig informative om ransagningen, fortalte Maersk dengang til ShippingWatch.

"Vi ved, der er tale om et bredt beslutningsgrundlag, og så vidt jeg har fået oplyst, var de meget lidt informative. De kom og tog nogle kopier af papirer med sig," sagde  Group Competition Compliance Officer, Anette Ryde, ansvarlig for Maersk-gruppens globale compliance program.

Containerrederier tror på aftale med EU inden 2016  

2013 var også året, hvor EU formelt åbnede en undersøgelse af mulige konkurrenceforvridende aktiviteter foretaget af en række containerrederier. Ifølge EU har rederierne signaleret prisændringer til hinanden gennem pressemeddelelser og meddelelser på selskabernes hjemmesider. Her henviser EU bl.a. til rederiernes systematiske udmeldinger om rateløft på de forskellige rutenetværk:

"Disse meddelelser kommer flere gange om året og indeholder beløb for prisforhøjelsen og datoen for implementeringen, hvilket generelt kendetegner alle meddelende selskaber," skrev EU-Kommissionen i meddelelsen.

EU-Kommissionens sag mod containerrederne er fortsat ikke afsluttet.

Russiske myndigheder truer CMA CGM med sagsanlæg  

EUs konkurrencesag mod linjerederierne runder to år