Traditionen tro har den øverste leder i den japanske rederigruppe Mitsui O.S.K. Lines gjort status på det forgangne år og skuet frem mod det nye i en tale til medarbejderne, som er lagt ud på selskabets hjemmeside. Junichiro Ikeda overtog i sommeren 2015 tjansen som CEO for gruppen og har siden da brugt tid på at møde kunder og de mange divisioner i rederi-gruppen.

Skuer han frem mod det kommende år, ser det ikke ligefrem nemt ud, gør han det klart i talen.

"Vores forretningsklima fortsætter med at være alvorligt. Overkapacitet i flåderne er fortsat et problem, og vi ser få tegn på bedring med en opbremsning i den kinesiske økonomi og markeder, der sidder fast på historisk lave niveauer for både container og tørlast," skriver han.

Den lave oliepris har bragt lidt medvind med sig med lavere udgifter til brændstof og en fremgang på tankmarkedet, noterer han. Men de lave priser er også grund til bekymring:

"(Oliepriserne, red.) rejser også bekymring for en nedgang i udviklingen af ressourcer som kan påvirke vores nye LNG-skib og offshore projekter negativt. Samtidig kan vi realistisk set ikke forvente, at de favorable forhold på tankmarkedet vil fortsætte for evigt," lyder det.

Prøv ShippingWatch gratis og få adgang til alle artikler i 40 dage

Derfor må MOL rykke sig videre fra arbejdsmetoder, der virkede for år tilbage. Erfaringer fra tidligere er nemlig ikke en garanti for at få succes i fremtiden, mener Junichiro Ikeda. Derfor skal alle divisioner i gruppen arbejde endnu mere på forretningsudviklingen fremover. Indsamle information gennem medarbejderens netværk og gammeldags benarbejde, opbygge hypoteser, benchmarke og udvikle strategier, som kan sættes hurtigt i gang:

"Man skal huske, at man ikke kan tilpasse sig et anderledes forretningsmiljø, hvis man er låst i divisionernes gamle missioner og tankegang," siger Junichiro Ikeda.

Japanske MOL nedjusterer stort for hele året  

Japansk reder var mest rettidig  

MOL venter milliardtab på japansk tørlastgigant