ShippingWatch

SeaIntel: Værste år for Asien-Europa siden finanskrisen

Spotraterne på de store containerrederiers hovedåre, Asien-Europa, dykker fortsat på trods af de seneste forsøg på at hæve priserne. Ruten er i slutfasen af det værste år siden finanskrisen, skriver SeaIntel.

Containerrederiernes gentagne forsøg på at hæve spotraterne på den livsvigtige Asien-Europa rute slog fejl igen med den senest udmeldte GRI (General Rate Increase) d. 20 september. I stedet falder raterne fortsat i et marked, der er præget af dalende efterspørgsel og massiv overkapacitet.

Rederiernes udmeldte ratestigninger på omkring 500-600 dollars pr. teu kunne dermed ikke forhindre raterne i at falde yderligere i den forgangne uge. SCFI-raterne (Shanghai Containerized Freight Index) på Asien-Nordeuropa dykkede med 143 dollars til 313 dollars pr. teu.

I stedet udgør disse rateforhøjelser nu i stedet et værktøj, som rederierne kan bruge til at lappe de markante tab, der uvægerligt indfinder sig i perioden fra en GRI på Asien-Europa meldes ud, og til den implementeres, skriver SeaIntel i en leder mandag.

Analysehuset peger på, at containerindustriens livsnerve i 2015 er på vej mod det værste år siden finanskrisen, selvom rederierne faktisk har været gode til at håndtere den konstante strøm af kæmpeskibe, der er væltet ind på Asien-Europa. Det har bare ikke været nok til at kompensere for det store fald i efterspørgslen.

"Det står klart, at 2015 er på vej til at blive det værste år på Asien-Europa siden finanskrisen, og mange rederier bør overveje om det virkelig giver mening at blive ved med at være en "global" spiller for enhver pris, eller hvorvidt det ville give mere mening at i stedet have et mindre men mere regionalt fokus. Som vi ofte har påpeget, så er det svært at finde en kommodificeret industri med 20 globale spillere, der reelt tilbyder et identisk kerneprodukt," skriver SeaIntel.

Alphaliner: Skjult overkapacitet i tal for oplagt flåde

Drewry: Kun halvt så mange skibe skrottet i 2015

Drewry: Containerredere sniger sig i plus i 2015

Drewry: Ufleksible megaskibe presser redernes kreativitet

Forsiden lige nu

Topchef for vindrederi stopper

Lars Blicher meddeler på det sociale medie Linkedin, at han har fratrådt sin stilling som CEO og director for Swire Blue Ocean. "Jeg har stadig ikke besluttet, hvor jeg skal hen herfra," skriver han.

Seneste Container

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere