1150 dollar per tyvefodscontainer (teu) skal raterne efter Maersk Lines ønske stige på ruterne mellem Asien og Europa.

Det er en voldsom stigning i forhold til det nuværende prisniveau i markedet, da rederierne i snit tager 243 dollar per teu for en tur fra Shanghai til Nordeuropa ifølge seneste opgørelse af SCFI-indekset.

Ratestigningen gælder fra 1. juli, skriver Maersk Line i sit ugebrev, og den kommer dermed en måned efter, at sidste rateforhøjelse totalt mislykkedes. Her havde det danske rederi og en række konkurrenter også planlagt rateforhøjelser på omkring 1000 dollar per teu, men både i ugerne før og efter 1. juni fortsatte raterne de seneste mange måneders fald.

Faktisk er fragtraterne for containerskibsfart på verdens travleste handelsrute nu faldet så langt, at de reelt er negative for rederierne, når man korrigerer for brændstofpriserne, skrev analysehuset SeaIntel søndag.

Branchen kæmper med overudbud af ledig kapacitet, især på Asien-Europa-ruten, hvor de største skibe sejler, og de seneste tre uger har spotraten fra Asien til Europa sat bundrekord hver uge. Set over hele andet kvartal har raten i snit ligget på 446 dollar per teu - et fald på mere end 60 pct. i forhold til samme periode af 2014.

Rederierne er dog ikke kun afhængige af spotmarkedet, og Maersk Line tjener for eksempel stadig gode penge på sine længere kontrakter. Derfor kunne det fejre et stærkt resultat i første kvartal, trods at der også her var generelt pres på raterne - noget, som de faldende olie- og brændstofpriser kun kunne rette lidt op på for branchen.

Analytikerne venter dog spændt på at se, hvor godt indtjeningen har holdt stand i lyset af det store pres på raterne i andet kvartal.

Også franske CMA CGM har varslet en prisstigning på Asien-Europa-sejladserne gældende fra 1. juli. Den lyder på 1000 dollar per teu.

Bunden er slået ud af Maersk Lines marked  

SeaIntel: Containerrater går under nulpunktet  

Raterne på Asien-Europa falder som tung granit