ShippingWatch

SeaIntel: Containerrater går under nulpunktet

Det er første gang siden juni 2013, at raterne på containerruterne fra Asien til Europa går under nul, når man korrigerer for brændstofpriserne, fastslår SeaIntel.

Med endnu et dyk sidste uge er fragtraterne for containerskibsfart på verdens travleste handelsrute nu faldet så langt, at de reelt er negative for rederierne.

Det skriver analysehuset SeaIntel, der har regnet rateniveauet ud for Maersk Line og de andre store containerrederier på den vigtige rute mellem Asien og Nordeuropa, når man korrigerer for brændstofpriserne.

På basis af data fra Shanghai Shipping Exchanges SCFI-indeks over spotraterne fratrukket rederiernes oplyste brændstoftillæg (BAF), er raten for første gang under nul. Spotraten fra Kina til Nordeuropa var nemlig på 243 dollar per tyvefodscontainer (teu) sidste uge, mens gennemsnitstillægget, som er en del af den samlede rate, er på 299 dollar i juni.

"Hvis tillægget afspejler de reelle brændstofomkostninger for rederierne, så kræver de effektivt set mindre i spotmarkedet end deres rene brændstofudgifter per container," skriver SeaIntel i sit ugebrev.

Det er første gang siden juni 2013, at raterne går under nul, når man korrigerer for brændstofpriserne. Siden da har de svinget heftigt fra nulpunktet op til et niveau tæt på 1200 dollar per teu, da det gik bedst omkring nytår 2013-2014.

Men generelt har rederierne kæmpet med overudbud af ledig kapacitet, især på Asien-Europa-ruten, hvor de største skibe sejler, og de seneste tre uger har spotraten fra Asien til Europa sat bundrekord hver uge.

Set over hele andet kvartal har raten i snit ligget på 446 dollar per teu - et fald på mere end 60 pct. i forhold til samme periode af 2014.

Lange kontrakter

Rederierne er dog ikke kun afhængige af spotmarkedet, og Maersk Line tjener for eksempel stadig gode penge på sine længere kontrakter. Derfor kunne det fejre et stærkt resultat i første kvartal, trods at der også her var generelt pres på raterne - noget, som de faldende olie- og brændstofpriser kun kunne rette lidt op på for branchen.

Og der er udsigt til, at halvårsregnskabet for A.P. Møller-Mærsk vil bære præg af det uhørt lave rateniveau, mener analytiker Jacob Pedersen fra Sydbank.

"Det kommer utvivlsomt til at ramme Maersk Line i 2. kvartal, at raterne er så lave. Jeg forventer, at Maersk Lines indtjeningsfremdrift kan stoppe, og at tallene vil være præget af de lave fragtrater. Der er ingen tvivl om, at de bliver ramt. Spørgsmålet er, om det bliver så hårdt, at de skal justere på de prognoser, de har udstukket," siger Jacob Pedersen, shippinganalytiker i Sydbank, til Finans.

Aktiemarkedet har også bidt mærke i de svækkede udsigter. Mærsk B-aktien er faldet 10 pct. på den seneste måned, hvor C20 Cap-indekset har ligget fladt, og aktien dykkede 3,7 pct. fredag, da de seneste ratetal blev offentliggjort.

Rederierne forsøger sig jævnligt med ratestigninger, men seneste omgang - på omtrent 1000 dollar per teu med effekt 1. juni - var et stort flop. Næste forsøg på Asien-Europa-ruten er programsat til starten af juli og er i samme størrelsesorden.

Raterne på Asien-Europa falder som tung granit

Ordreboom på ultrastore containerskibe i 2015

Maersk Line skærer i tonnagen på Asien-Middelhavet

 

Forsiden lige nu

Ugens tophistorier på ShippingWatch

Omflagning af Maersk-skibe før ophugning i Alang, fremgang i tørlast, oprustning i Gorrissen og søfartens forurening var blandt ugens tophistorier på ShippingWatch.

Statoils topchef dropper at gå på pension

Det bliver ikke til et tidligt otium for koncernchefen i norske Statoil. Eldar Sætre er blevet bedt om at fortsætte, også selv om han stod overfor at falde for aldersgrænse.

Nu begynder ankesagen om omfattende svindel i Monjasa

Det kostede Monjasa-stifter Jan Jacobsen en fængselsstraf på 3,5 år og Monjasa en bøde på 10 mio. kr., da de blev dømt for omfattende bedrageri sidste år i byretten. Nu begynder ankesagen ved Vestre Landsret.

Seneste Container

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere