ShippingWatch

Containerrater i tilbagegang igen

Containerraterne faldt igen i sidste uge efter forriges uges fremgang.

Mens Maersk Line og de andre containerrederier forrige uge kunne fejre en stor - og længe ventet - stigning i containerraterne, var der igen negativt fortegn for udviklingen sidste uge.

Det viser spotrateindekset SCFI, der faldt 8,7 pct. og dermed udslettede hele stigningen fra ugen før.

SCFI-indekset sammensættes af raterne på 15 forskellige ruter fra Shanghai til resten af verden. Ruten mellem Asien og Nordeuropa, som er den måske vigtigste for de store containerrederier, heriblandt Maersk Line, vægter 20 pct., og her var ratepresset allerværst.

203 dollar per tyvefodscontainer (teu), eller knap en fjerdedel, faldt spotraten fra Asien til Nordeuropa sidste uge, og ruten til Middelhavet led et næsten lige så stort pristab. De to spotrater var på henholdsvis 658 og 776 dollar per teu ifølge tallene fra Shanghai Shipping Exchange.

Forrige uge bød ellers på første stigning på Nordeuropa-ruten siden slut-januar.

"Det fortæller en klar historie om svagheden i det globale marked og hastigheden af det ratefald, rederierne oplever. Den forventede højsæson er stadig et stykke tid væk, så rederierne kan ikke regne med stigende fragtmængder til at støtte dem i de kommende måneder," skriver analysehuset Seaintel i sin ugentlige kommentar.

A.P. Møller-Mærsks rederi, Maersk Line, der sidste uge aflagde regnskab, havde i første kvartal tabt markedsandele, men meldte sig klar til at stjæle større mængder tilbage og "leve med" rateniveauet i markedet. For tiden er rederiet også hjulpet af meget lave brændstofpriser på grund af faldet i olieprisen.

Ifølge ratemægleren FIS er der da også rygter om, at Maersk Line har "dramatisk skåret" i sine priser denne uge og gået med i ratekrigen.

Til gengæld har flere rederier varmet op til ratestigninger på den store Asien-Europa-rute på 1000 dollar per teu med effekt 1. juni. Det gælder Hapag-Lloyd, CMA CGM og OOCL. Maersk Line har ikke meldt noget ud, men har for vane at komme med den slags meldinger i sit ugebrev om tirsdagen.

Rederier fik endelig succes med rateløft

Containerrater ud af Kina på vej op

Analytikere: Usikkerhed præger Maersk Line i 2015

Forsiden lige nu

Topchef for vindrederi stopper

Lars Blicher meddeler på det sociale medie Linkedin, at han har fratrådt sin stilling som CEO og director for Swire Blue Ocean. "Jeg har stadig ikke besluttet, hvor jeg skal hen herfra," skriver han.

Seneste Container

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere