Fusionen med Hapag-Lloyd så rigtig pæn ud på CSAV's bundlinje for 2014. Indtjeningen voksede til 389,2 millioner USD i 2014 fra et tab på 167,6 millioner USD i 2013. Resultatet var præget af en indtægt på 619 millioner USD fra fusionen med tyske Hapag-Lloyd.

"Det positive resultat er udbyttet af den konsistent strategi, vi har fulgt og har informeret markedet om fra begyndelsen," siger CEO for CSAV Oscar Hasbun ifølge flere medier.

Med fusionen blev Hapag-Lloyd verdens fjerdestørste containerrederi, og rederiet vil ifølge Hasbun stå stærkt fremover.

"Vi mener, at Hapag-Lloyd har alle de betingelser, det kræver, at imødegå de kommende udfordringer. Den ny ledelse, som nu også omfatter vores tidligere CFO, vil vende det nye Hapag-Lloyd til en yderst effektiv og rentabel virksomhed," siger han.

CFO'en, der går fra CSAV til stillingen som CFO i Hapag-Lloyd, er Nicolas Burr, der har været CFO i CSAV siden 2012.

Kæmpe udfordring i vente

I sidste uge kom Hapag-Lloyd med et regnskab, der viste et nettounderskud på 656 millioner USD og et tab på driften på 123 millioner USD. et resultat, som CEO Rolf Habben Jansen over for ShippingWatch betegnede som langt fra godt nok.

Selvom nettotabet hovedsagelig kan forklares med overtagelsen af containeraktiviteterne i det sydamerikanske CSAV og med en nedskrivning på ældre skibe i flåden, så er der andre tal i regnskabet, der bør give anledning til bekymring, mener Lars Jensen, analysehuset SeaIntel Consulting.

"Hvis vi for et kort øjeblik ser bort fra, at Hapag-Lloyd har valgt at inkludere CSAV fra og med december 2014, hvilket giver en noget skæv sammenligning, så hæfter jeg mig umiddelbart mest ved, at transportomkostningerne per teu er faldet med 2,3 procent, mens Hapag-Lloyd også rapporterer, at deres fragtrate er gået ned med 3,2 procent. Ydermere er bunkerpriserne ifølge årsregnskabet faldet med 6,2 procent, så det virker klart som om, at de har en stor udfordring med hensyn til at optimere deres interne drift og processer," sagde Lars Jensen til ShippingWatch og fortsatte:

"Det ser ikke godt ud, og det er ikke noget godt tegn, at omkostningerne per teu ikke falder i samme grad som fragtraterne. Rederier som f.eks. Maersk Line og CMA CGM sørger netop for, at holde omkostningsreduktionerne et hestehoved foran faldet i fragtraterne, men det er bestemt ikke lykkedes for Hapag-Lloyd i den her sammenlægning."

Habben Jansen: Beslutning om megaskibe i 2015  

SeaIntel Consulting: Hapag-Lloyd står foran kæmpe udfordring  

Hapag-Lloyd fik underskud på 656 mio USD i 2014