Maersk Line står til at høste betydelige økonomiske fordele af de faldende oliepriser i form af et øget cash flow på ca. 330 millioner USD i første kvartal 2015. Det er konsekvensen af den ændring af BAF-tillægget, Bunker Adjustment Factor, som rederiet har gennemført fra 1. januar i år, vurderer analysehuset SeaIntel.

Et af de helt store spørgsmål under det løbende og markante fald i olieprisen har været, hvorvidt containerrederierne vil være i stand til at hente noget af besparelsen selv, eller om kunderne, afskiberne, løber med besparelsen gennem et lavere BAF-tillæg.

Hvis Maersk Line får succes med at implementere ændringen i BAF-tillægget, vil effekten være "et markant og yderligere positivt cash flow" på 330 millioner USD. En effekt som Maersk Lines konkurrenter som APL, CMA CGM, MOL, Hanjin, Hapag-Lloyd, NYK, OOCL og UASC ikke vil opnå, fordi de ikke har gennemført tilsvarende justeringer af deres BAF-tillæg, skriver SeaIntel i sit nyhedsbrev Sunday Spotlight.

 

Kilde: SeaIntel Maritime Analysis

I december 2014 meddelte Maersk Line sine kunder kunder, at rederiet ikke længere vil tage stilling til tillægget hver måned, men fremover ved indgangen til hvert kvartal. Ifølge Maersk for at give kunderne en større stabilitet i raterne.

"Det er helt oplagt, at Maersk Lines nye metode til fastsættelse af BAF-tillægget helt grundlæggende har ændret rederiets BAF-tilllæg i forhold til andre rederier," bemærker SeaIntel, der understreger, at gevinsten for Maersk Line helt afhænger af, at kunderne accepterer ændringerne.

 

Containerkunder tjener mest på den lave oliepris

Drewry: Lavere vækst for Maersk Line i 2015  

SeaIntel: Ratefald på Asien-Europa og Stillehavet på vej