De to store containeralliancer, 2M med Maersk Line og MSC samt Ocean Three (O3) med franske CMA CGM, arabiske UASC og China Shipping Container Lines, vil dominere en stor del af den samlede containertrafik mellem Fjernøsten og Europa fra starten af 2015, og de to alliancer vil have de markant største skibe og dermed lavere enhedsomkostninger, skriver SeaIntel i en analyse om udsigterne for 2015.

Guldruterne for containere skuffer stort i 2014  

Ifølge SeaIntel understreger beregninger af Ocean Threes flåde med skibe i omtrent samme størrelse som 2M, at alliancen ikke blot er et nødtvunget samarbejde - CMA CGM var tidligere tiltænkt en rolle sammen med Maersk og MSC - men en alliance, der skal tages alvorligt, og som forventes at få nogle af de laveste enhedsomkostninger på ruterne mellem Asien og Nordeuropa.

"De tre rederier i Ocean Three kan enten vælge at forøge deres markedsandel eller levere bedre økonomiske resultater end mange af deres konkurrenter," vurderer SeaIntel.

 

Kilde: SeaIntel Maritime Analysis

Blandt de fire nye eller forstærkede alliancer får 2M den markant største markedsandel på Asien-Europa med 32 procent, mens Ocean Three indleder det nye år med en markedsandel på 20 procent.

Kinesere skærper opsyn med 2M  

De to øvrige, CKYHE og G6, har henholdsvis 25 og 23 procent, og det er formentlig de to sidstnævnte, der i løbet af næste år også øger deres skibsstørrelser markant, som Ocean Three vil hente markedsandele fra.

På ruterne mellem Asien og Middelhavet vil 2M kontrollere næsten havdelen af markedet, 45 procent, mens Ocean Three vil sidde på 28 procent.

I slutningen af 2015 forventes containerskibene på Asien-Europa i gennemsnit at være på 13.500 teu, mens skibene i 2M og Ocean Three i gennemsnit vil være på 15.000 teu. 

CKYHE-alliancen tæller Cosco, K Line, Yang Ming, Hanjin og Evergreen, mens G6-alliancen omfatter Hapag-Lloyd, OOCL, NYK, APL, MOL og HMM.

Nu er de fire store containeralliancer klar  

Her er øst-vest netværket for Ocean Three  

Maersk Line får 78 havne i øst-vest netværk i 2015  

Maersk Line vil bestille de helt store skibe