Maersk Line trækker fra resten af containerindustrien og er i stand til at tjene penge ved langt lavere rater end konkurrenterne.

Det konkluderer analysehuset SeaIntel i en gennemgang af resultaterne for 3. kvartal 2014 for ti af de største containerrederier.

Hovedforklaringerne på Maersk Lines finansielle agterudsejling af konkurrenterne er ifølge SeaIntel, at det danske containerrederi over flere år er gået målrettet efter at reducere omkostningerne, optimere sit netværk og især styre omkostninger til brændstof gennem bunker costs management.

"De fleste af rederierne i Top-20 har først meget sent taget lignende initiativer, hvilket er en markant konkurrencefordel for Maersk Line. Ikke mindst i det nuværende ratemiljø, hvor Maersk Line synes at være i stand til at tjene penge ved langt lavere rater, end deres konkurrenter er i stand til," skriver SeaIntel i sit nyhedsbrev Sunday Spotlight.

Flertallet af de største containerrederier har i 3. kvartal 2014 forbedret deres økonomiske resultater i et svagt ratemarked. På Asien-Nordeuropa var den gennemsnitlige spotrate i 3. kvartal 2,3 procent lavere end i samme periode 2013.

Hapag-Lloyd fortsætter med store tab  

CSAV reducerer endnu en gang underskud  

Guldruterne for containere skuffer stort i 2014