Maersk Line afviser enhver spekulation om, hvorvidt rederiet skulle være fristet til at sætte farten op, fordi den dramatisk lavere oliepriser har reduceret gevinsten ved slow steaming betragteligt.

Det er især besparelser på bunkers, der har hævet rederiets overskud for hvert kvartal de seneste par år, men med en oliepris på omkring de 86 USD i modsætning til næsten 120 USD for få måneder siden, spares der væsentligt mindre ved at sejle langsommere.

Derfor har flere af de store shippinganalytikere peget på, at rederierne kunne have fordel ved at komme hurtigere frem, selvom de skal bruge mere fuel på at sejle med flere knob. For hvis flåden kommer hurtigere frem, kan rederierne trække skibe ud, som i dag er sat ind for at leve op til kundernes krav om at komme frem til tiden.

Men der er ingen planer om at sætte farten op hos Maersk Line:

"Slow-steaming er og vil forsat være en del af vores værktøjskasse. Både i forbindelse med kapacitetsstyring og til at nedbringe omkostningerne, ikke mindst på brændstof,” siger Michael Christian Storgaard, Senior Press Officer i Maersk Line, til ShippingWatch.

Prisen faldet 35 procent

I går var det Alphaliner, der skrev, at slow steaming holder ikke mindre end 1,3 mio. teu, svarende til syv procent, af den samlede kapacitet i containerflåden i dag beskæftiget.

Siden 2012 er prisen for IFO 380 bunker fuel faldet med 35 procent til 460 USD per ton i Rotterdam i sidste uge. Det er det laveste niveau siden 2010. Baseret på Alphaliners data kan et skibs omkostninger reduceres ved at øge farten moderat, hvis prisen falder til under 400 USD per ton, hed det i det ugentlige nyhedsbrev fra Alphaliner, der fortsatte:

"Siden 2009 har rederne brugt slow steaming som et af deres vigtigste redskaber til at reducere deres omkostninger. Og da olieprisen nåede et rekordhøjt niveau i begyndelsen af 2012 til over 700 USD per ton for IFO 380, begyndte rederne at tage extra slow steaming og super slow steaming som 2. og 3. alternativer for at bringe brændstofomkostningerne ned."

Kapaciteten reduceret

Også Drewry stillede spørgsmålet forleden, om rederierne nu vil overveje full steam igen? Men som analysehuset pegede på, har slow steaming reduceret overkapaciteten på markedet i en sådan grad, at det i sig selv vil holde dem fra at sejle hurtigere.

"Mens vi ikke med sikkerhed kan sige, hvilken vej bunkerpriserne går, kan vi med sikkerhed sige, at lige meget hvor lave de bliver, vil rederne ikke vende tilbage til at sejle containerskibene på den hastighed, de er designet til af frygt for at oversvømme markedet med den latente kapacitet, der er blevet holdt i skak af slow steaming," skrev Drewry

Lav oliepris luner

I en ny kvartalsanalyse har Platou indberegnet en pris på olie i 2014 på 103 USD per tønde, i dag ligger olieprisen på 86 USD, og selvom en lav oliepris er dårlige nyheder for Maersk Oil er det samlet set for Maersk Gruppen et plus påpeger Platou, da rederierne bruger meget mere olie, end Maersk selv producerer.

"Vi har løftet vores estimat for 2014 for at tage hensyn til en oliepris på 90 USD i fjerde kvartal. Vi ser også muligheder for at forbedre estimatet for 2015, hvis olieprisen holder sig under 100 USD," skriver Platou i analysen.

SeaIntel: "Skjulte" besparelser på mega-skibe

Stena Bulk sparer millioner på slow steaming

Søren Skou: Afkastet skal drives højere op

Søren Skou: 2M vil give markante besparelser  

Slowsteaming har mindsket problem med overkapacitet