ShippingWatch

FMC-formand: Vi vil holde nøje øje med 2M

Ifølge kilder vil USA ikke modsætte sig 2M-alliancen, som dermed er en realitet den 11. oktober. Men 2M vil blive ekstraordinært overvåget, hvis den godkendes, fortæller FMC-formand Mario Cordero til ShippingWatch.

2M-aliancen mellem Maersk Line og MSC vil blive underlagt ekstraordinær overvågning, hvis alliancen får et ja fra de amerikanske søfartsmyndigheder, Federal Maritime Commission (FMC).

Det fortæller formanden for FMC, Mario Cordero, til ShippingWatch, få dage inden han selv og de fire øvrige medlemmer af FMC's politiske komite skal træffe den endelige beslutning om 2M.

Mulighederne er følgende:

Det kan blive nej, fordi et flertal af de fem politisk valgte medlemmer mener, at samarbejdet skader den frie konkurrence.

Det kan blive et rent ja.

Og så kan det blive et ja med visse betingelser.

Men ifølge kilder vil USA ikke modsætte sig 2M-alliancen, som dermed er en realitet den 11. oktober.

Ekstraordinær overvågning

Mario Cordero vil ikke kaste sig ud i spekulationer på nuværende tidspunkt om, hvad pilen peger i mod og vil selvsagt heller ikke løfte sløret for, hvad der står i konklusionen og anbefalingen i embedsmændenes undersøgelse, der ligger på FMC's bord lige nu.

Men da FMC tidligere på året sagde god for det mere vidtrækkende P3-samarbejde, hvor franske CMA CGM også indgik, vil det være højst overraskende, hvis FMC vil bremse det mindre ambitiøse 2M.

Alliancen, som verdens to største containerrederier står bag, er alligevel så omfattende, at den vil komme under ekstraordinær overvågning, hvis FMC siger ja, påpeger Cordero.

Mindre end P3

"Det er stadig usikkert, om der vil blive stillet flere opfølgende spørgsmål til rederierne bag 2M. Som processen ligger nu, vil aftalen træde i kraft den 11. oktober, medmindre FMC gør indsigelser. I så fald, forventer jeg dog, at den vil blive underlagt et overvågningsprogram. Det er ikke noget, vi sædvanligvis gør. Men der er tale om en meget stor alliance. P3 var også betinget af nøje overvågning," siger Mario Cordero til ShippingWatch.

MSC-grundlæggers søn overtager ledelsen

Da P3 blev behandlet af FMC, stemte fire ud af fem medlemmer af kommissionen for, mens et enkelt medlem stemte imod. Afgørelsen sker med almindeligt flertal. P3 blev dog aldrig en realitet, idet de kinesiske myndigheder umiddelbart inden sommerferien sagde nej til alliancen. Kort tid efter genoptog Maersk Line og MSC kontakten og skabte efterfølgende 2M.

I modsætning til P3 har 2M ikke samlet sin netværkkoordinering i en selvstændig organisation, hvilket angiveligt var med til at få Kina til at afvise alliancen.

Mere stordrift

Det var fremme i visse medier, at et af medlemmerne skulle have anbefalet FMC at rådføre sig med de kinesiske myndigheder i forbindelse med sagsbehandlingen i USA. Men til det siger Cordero, at "der efter hvad han forstår ikke har været nogle af de fem komite-medlemmer, der har ytret ønske om det, og at kommissionens betragtninger alene er styret af reglerne i US Shipping Act."

I et interview med ShippingWatch inden FMC's godkendelse af P3 i foråret 2014 pegede Mario Cordero på de tendenser til konsolidering, der finder sted i containerbranchen, og det er da også en udvikling, han peger på endnu en gang.

"Industrien bevæger sig mod stordrift og samarbejde," lyder det fra Cordero, som har været en kendt fortaler for mere effektiv drift i de amerikanske havne.

MSC kravler op ad listen over pålidelige rederier

SeaIntel: 2M slår rivaler fra kinesisk nøglehavn

Platou: Skuffende Maersk-besparelse på 2M-alliance

Maersk på diplomatisk besøg i Kina

Maersk og MSC afslører netværket for 2M

Forsiden lige nu

Topchef for vindrederi stopper

Lars Blicher meddeler på det sociale medie Linkedin, at han har fratrådt sin stilling som CEO og director for Swire Blue Ocean. "Jeg har stadig ikke besluttet, hvor jeg skal hen herfra," skriver han.

Seneste Container

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere