Ikke alle har taget lige positivt i mod det nye samarbejde mellem verdens to største containerrederier, og to kommissærer i de amerikanske søfartsmyndigheder, FMC, har været direkte skeptiske over for 2M.

Det får nu både Maersk Line og MSC til at sende toprepræsentanter af sted til Washington for at mødes med FMC, skriver Lloyd's List. Ifølge mediet skal der fredag i denne uge være møde hele dagen mellem de forskellige parter, hvor 2M og de bekymringer, som særligt kommissær Willliam Doyle og Richard Lidinsky har rejst i kølvandet på rederiernes ansøgning til FMC, skal diskuteres.

Håbet er at feje misforståelser og bekymringer af bordet, så man ikke er nødsaget til at standse de 45 dage, som FMC har til at vende tilbage til rederne, for at indhente nye svar på uafklarede spørgsmål.

Maersk Line udtaler sig af princip ikke om enkeltstående aftaler eller deltagere, oplyser rederiet til ShippingWatch. Men bekræfter at man er og har været i løbende dialog med FMC.

Prøv ShippingWatchs nyhedsbrev to gange dagligt i 40 dage gratis

Ikke kun FMC reagerer på samarbejdet mellem Maersk Line og 2M. Som ShippingWatch kunne fortælle mandag, vil konkurrenterne CMA CGM, United Arab Shipping Company og China Shipping Lines om kort tid annoncere et nyt samarbejde, CCU.

VSA-samarbejdet, hvor de tre rederier anvender plads på hinandens skibe, skal bl.a. dække den vigtige streng mellem Asien og Europa med fire services, ligesom der skal være fire services mellem Asien og Middelhavet. Herudover omfatter aftalen services på Stillehavet og USA's Østkyst.

UASC, CMA og China Shipping lancerer ny alliance  

SeaIntel: Ny Maersk-alliance har flere ligheder med P3

Medie: Maersk og MSC har ikke lært af forfejlet P3  

Søren Skou: Vi opfylder kravene i Kina