ShippingWatch

Hvert femte Maersk Line-skib under dansk flag

De store globale containerrederier har langt hovedparten af deres skibe under fremmed flag, viser opgørelse fra analysehuset SeaIntel.

20 procent eller hver femte af Maersk Lines skibe sejler under dansk flag, viser en opgørelse fra SeaIntel over de 20 største containerrederiers nationale identitet og de flagstater, de vælger at benytte for deres skibe.

Kun tyske Hapag-Lloyd har en større andel end Maersk Line, knap 40 procent, af rederiets samlede antal skibe under nationalt flag blandt de europæisk-baserede rederier.

I forhold til rederiernes samlede kapacitet under nationalt flag er tallet for Maersk Line ca. 30 procent, mens ca. 55 procent af Hapag-Lloyd-flådens samlede kapacitet sejler under tysk flag.

Kilde: SeaIntel Maritime Analysis

"I tilfældet med Maersk Line viser fordelingen, at Maersk Line i overvejende grad har valgt at lade de store skibe sejle under danske flag. Det samme gælder for Hapag-Lloyd. Opgørelsen er selvfølgelig klart et udtryk for, at der er flag, der er mere fordelagtige. Det er også et udtryk for, hvor velvillige de forskellige nationalstater er i forhold til at lave lovgivning, der er internationalt konkurrencedygtig. Er man det, må man alt andet lige også forvente, at rederierne vælger at indflage en god portion af skibe, hvor man også er hjemhørende," siger Lars Jensen, direktør og partner i SeaIntel, til ShippingWatch:

"I forhold til Maersk Line må rederiets andel af skibe under dansk flag være udtryk for, at reglerne om flagning af danske skibe er forholdsvis konkurrencedygtige internationalt, siden Maersk er blandt dem, der faktisk har en meget høj andel af skibe under nationalt flag, mens lande som Japan og Korea tydeligvis absolut ikke er konkurrencedygtige i forhold til indflagede skibe."

En stor del af Maersk Lines flåde sejler ifølge Lars Jensen under Hongkong-, Liberia- eller Singapore-flag.

Containerredere foretrækker fremmed flag

Redere: Danmark er et hanefjed foran Norge

 

Nationalitetskrav kan tvinge tysk storreder til udflagning

Norske redere vil have dansk nettolønsordning

 

Forsiden lige nu

T.K.B. Shipping lægger OW-strid bag sig med nyt plus

Det danske tørlastrederi T.K.B. Shipping er tilbage i plus i regnskabsåret 2016/17 efter et uvant underskud sidste år, som skyldtes, at selskabet var nødsaget til at betale to gange for brændstof købt af konkursramte OW Bunker.

Seneste Container

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere