ShippingWatch

Asien taber stort til Europa på containertransport

De europæiske containerrederier har siden 1989 sat sig på en stadig større del af verdensmarkedet, mens de asiatiske taber tilsvarende.

De asiatiske containerrederier blandt verdens 20 største taber terræn til deres europæiske konkurrenter.

Ifølge analysehuset SeaIntel har asiaterne samlet set tabt omkring 10 procent i markedsandel til europæiske rederier, der vil øge afstanden yderligere, hvis Hapag-Lloyds overtagelse af chilenske CSAV og Hamburg Süds overtagelse af CNNI falder endelig på plads. Det vil samlet give de europæiske containerrederier i top 20 en markedsandel på 55 procent.

P3 kæmpede hektisk for at overbevise kineserne

Europæiske redere var de første til at udvikle transport i containere og tilbage i 1979 kontrollerede de 52 procent af den samlede top 20-tonnage, men ti år senere var andelen nede på 35 procent. Men siden 1989 er den europæiske andel kun steget og steget og er nu tilbage på 1979-niveau.

Kilde: SeaIntel Maritime Analysis

Verden tre største containerrederier er alle europæiske og i nævnte rækkefølge Maersk Line, schweiziske MSC og franske CMA CGM, der tidligere i år måtte se deres storstilede planer om et samarbejde, den såkaldte P3-alliance, sænket af de kinesiske myndigheder. Det er nu planlagt erstattet af et samarbejde mellem Maersk Line og MSC, der vurderes at få en samlet markedsandel på Asien-Europa-ruterne på omkring 35 procent.

 

 

Alphaliner: Hamburg Süd på vej ind i Top 10

 

Selv om 85 procent af den globale flåde er kontrolleret af de 20 største containerrederier, er det ifølge SeaIntel fortsat en relativt fragmenteret industri, der kunne høste væsentlige fordele ved en yderligere konsolidering.

Målt på finansielle resultater har især Maersk Line og franske CMA CGM de seneste år leveret resultater, der er markant bedre end deres asiatiske konkurrenter.

Kinesisk containeraftale ligner en fuser

Overskuddet i Maersk Line i 1. kvartal 2014 på 454 mio. USD samt en opjustering af forventningerne for hele året blev af mange analytikere betegnet som flot og en yderligere cementering af, at Maersk Line trækker fra konkurrenterne, ikke mindst i forhold til en reduktion i omkostningerne.

"Det er et meget klart signal til ejerne af de øvrige rederier om enten at foretage sig noget meget drastisk eller forsvinde ud af markedet på lang sigt, fordi de ikke kan konkurrere og fortsætte med at kaste penge ned i et stort sort hul," sagde Lars Jensen, direktør og partner i SeaIntel, i forbindelse med regnskabet for 1. kvartal 2014 tilbage i maj.

Pengene fosser ud af Coscos containerrederi

CMA CGM kom ud af 1. kvartal 2014 med et resultat før renter (EBIT) på 186 mio. USD mod 201 mio. USD i samme kvartal sidste år.

Verdens 2. største containerrederi MSC offentliggør ikke regnskaber.

Cosco tæt på ydmygelsen

Kinesiske Cosco har omvendt været en symbol på de asiatiske containerrederiets krise de seneste år. Et brandudsalg af kontorejendomme i bl.a. Shanghai var med til redde Cosco fra den totale ydmygelse med en tvungen exit fra børsen ved udgangen af 2013. Cosco havsde også solgt sit logistikselskab og en række aktieposter for at undgå et nyt underskud for tredje år i træk.

Vil Kina beskytte sin egen shippingindustri?

Medie: Kina er bekymret over 2M

Maersk Line skruer tiden et år tilbage

Kina mente P3-alliancen var en fusion

 

Forsiden lige nu

Ugens tophistorier på ShippingWatch

Omflagning af Maersk-skibe før ophugning i Alang, fremgang i tørlast, oprustning i Gorrissen og søfartens forurening var blandt ugens tophistorier på ShippingWatch.

Statoils topchef dropper at gå på pension

Det bliver ikke til et tidligt otium for koncernchefen i norske Statoil. Eldar Sætre er blevet bedt om at fortsætte, også selv om han stod overfor at falde for aldersgrænse.

Nu begynder ankesagen om omfattende svindel i Monjasa

Det kostede Monjasa-stifter Jan Jacobsen en fængselsstraf på 3,5 år og Monjasa en bøde på 10 mio. kr., da de blev dømt for omfattende bedrageri sidste år i byretten. Nu begynder ankesagen ved Vestre Landsret.

Seneste Container

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere