Rederierne på ruten Asien-Nordeuropa har til dels haft succes med løfte raterne de seneste år, men i langt de fleste tilfælde stiger raterne ikke lige så meget, som rederierne har annonceret.

Det fremgår af en analyse fra shippinganalysebureauet Seaintel, der analyseret på de 25 seneste ratestigninger på Asien-Nordeuropa-ruten, som rederierne har annonceret siden december 2011.

Seanintel har analyseret fragtraterne fra det tidspunkt, hvor ratestigningerne bliver annonceret frem til en uge efter, at stigningen er implementeret.

Analysen viser, at rederierne i 19 ud af 25 tilfælde har haft succes med ratestigningerne, hvis man sammenligner raten i ugen før og ugen efter implementeringen. Der er dog stor forskel på, hvor stor del procentdel af ratestigningen, der gør sig gældende.

Prøv ShippingWatchs nyhedsbrev to gange dagligt i 40 dage gratis

I to tilfælde har rederierne haft succes med at hæve raterne til lige præcis det annoncerede eller højere, mens det i langt de fleste tilfælde kun er en del af de annoncerede rateløft, som rederierne får ført igennem. I seks ud af de seneste 25 annoncerede rateløft faldt raterne i ugen efter implementeringen.

Analysen viser samtidig, at raterne i 17 ud af 25 tilfælde steg ugen efter, at raterne blev annonceret, og altså før selve rateløftet blev implementeret. Igen er der forskel på, hvor stor en procentdel af det annoncerede rateløft, der giver sig udslag i selve raterne.

"Det er værd at bemærke, at shippingselskaberne normalt er betydeligt mindre effektive til gennemførelse af GRI( rateløft red.), når vi sammenligner med niveauet ved annonceringsdatoen, end når vi sammenligner med niveauet lige før datoen for gennemførelsen. Grunden til dette er, at fragtraterne normalt forringes i den mellemliggende periode, og derfor var helt forgæves," hedder det i analysen.

Maersk Line forventer endnu bedre 2014-resultat  

Flere containerredere slæber underskud med ind i 2014