ShippingWatch

UASC: CMA CGM-alliance kan komme på tale

Det er ikke umuligt, at UASC sammen med CMA CGM og CSCL indgår den samarbejdsaftale, som alle analytikere gætter på efter oprettelsen af 2M. Det fortæller CEO i UASC Jørn Hinge til ShippingWatch.

I sidste uge gik MSC og Maersk Line sammen i en VSA - vessel sharing agreement - med navnet 2M. Det fik straks hele shippingverdenen og især analytikerne til at spekulere i, hvad den tilbageblevne part fra den tidligere P3-alliance, CMA CGM, nu skal stille op.

Buddene har været enslydende fra analysehuse som Drewry, SeaIntel og Alphaliner: CMA CGM skal finde sammen med kollegerne det Dubai-baserede UASC og kinesiske CSCL, der ligesom CMA CGM har investeret i de kæmpestore containerskibe. Og det kan da godt være, at analytikerne får ret, siger CEO i UASC Jørn Hinge til ShippingWatch.

"Vi har tidligere samarbejdet med CMA CGM, og det er ikke utænkeligt, at vi gør det igen. Hvis vi kan blive enige om, hvordan det skal gøres, kan det godt være. Det er ikke noget, vi har talt sammen om endnu, og der kan også være alle mulige andre konstellationer på vej," siger han.

UASC i top-10 med kæmpeskibe

UASC er ikke i top-10 af verdens største containerreder, men det vil de komme spåede Lloyd's List torsdag aften, når rederiets mange nybygninger bliver leveret. I alt har rederiet bestillinger på 17 kæmpeskibe, hvor de sidste bliver leveret i løbet af de kommende par år.

"Hvem ved, om vi bliver nummer 10. Der er mange andre end os, der lige nu bestiller skibe, og som kan overgå os. Vi har ikke selv planer om at investere i nye skibe," siger Jørn Hinge.

Han er dog ikke nervøs for 2M-aftalen, der erstatter P3-alliancen for Maersk Line og MSC.

"Hvis du bliver bange i det her marked for at åbne aviserne og læse om de andre, så skal du ikke være i markedet. Det kan godt være svært at sige endnu, men jeg tror ikke, at 2M får samme betydning som P3 - nogle af fordelene er væk for dem, og de har ikke lige så høj markedsandel," siger Jørn Hinge.

2M betyder, at Maersk Line opsiger sine eksisterende VSA'ere med CMA CGM, og det giver rederiet rum til at lave nye aftaler. CMA CGM har allerede aftaler med UASC og CSCL.

SeaIntel har i denne uge analyseret den såkaldte 2CU-alliance - alliancen mellem CMA CGM, CSCL og UASC og finder, at hvis de tre rederier slår sig sammen, vil de have den næststørste flåde blandt de fire alliancer: CKYHE, 2M, G5 og 2CU. Derudover vil 2CU også have flåden med de næststørste skibe efter 2M.

2CU vil også få en stor markedsandel, mener Alphaliner:

"Den potentielle 2CU-alliance vil have en kapacitetsandel på 19 pct. på Fjernøsten-Nordeuropa-ruterne og 22 pct. på Fjernøsten-Middelhavet-ruterne, hvilket vil være sammenligneligt med andelene hos CKYHE og G6. Dertil kommer, at de tre rederier vil have en flåde samlet set på 20 enheder på hver mellem 16.000 og 19.000, hvilket vil passe godt i en større alliance," skriver Alphaliner.

Først på året, hvor P3 stadig var på tale, var der forlydender om, at UASC eller CSCL eller begge to ville slutte sig til CKYHE-alliance. Det afviste Jørn Hinge dengang over for ShippingWatch med henvisning til, at der findes mange forskellige alliancer i containerbranchen.

Alphaliner: Ny 2M-konkurrent vil få 20 pct af Asien-Europa

SeaIntel: 2M kan betyde fire kæmpe alliancer

Drewry: 2M er ingen katastrofe for konkurrenterne

Forsiden lige nu

Seneste Container

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere