Maersks nye samarbejdsaftale med MSC er set med Maersks briller det bedste valg, efter P3-alliancen gik op i røg. Det vurderer Seaintel-analytiker Lars Jensen og Maersk Line-analytiker Jesper Christensen fra Alm. Brand over for ShippingWatch.

Har Maersk Line og MSC deres egen Plan B?  

"Det var forventet, at der ville komme en VSA, og det er det muliges kunst for Maersk Line, når P3 ikke blev godkendt. De prøver at gå så langt, som de kan uden P3. Det er svært allerede nu at forudse konsekvenserne af VSA'en, og flere spørgsmål er uafklarede," siger Lars Jensen.

ShippingWatch kunne efter kollapset på P3-samarbejdet i midten af juni fortælle, at netop det scenarie var under opsejling, og at der var kontakt mellem de Maersk Line og MSC for at finde en plan B for P3-samarbejdet.

Lars Jensen henviser til, at der allerede er VSA'ere mellem Maersk og MSC og mellem CMA CGM og MSC på de store ruter fra Asien-Middelhavet og Asien-Europa.

"Det er ikke meldt ud endnu, og de eksisterende mindre samarbejder vil fortsætte. Den nye VSA kommer til at give nogle omkostningsbesparelser, men det afhænger af de gamle aftaler, hvor store de bliver," siger Lars Jensen.

VSA er gammelkendt

Maersk Line har historisk set i længere perioder haft VSA'er med både MSC og CMA CGM.

"Man kan sige, at de er tilbage ved det oprindelige udgangspunkt. Det er klart positivt, at de nu indgår en ny aftale, og det er noget, der vil styrke dem på omkostningsfronten, men man kan ikke sige, at det her er en game changer for conatinermarkedet. Det er noget, vi har set i markedet før," siger Jesper Christensen fra Alm. Brand.

Han vurderer, at Maersk Line formentlig vil indgå flere nye VSA'ere og kalder rederiet "pragmatisk." Det bakker Lars Jensen op om og fremhæver, at VSA'erne kan ændre billedet af, hvilke containerredere, der samarbejder.

"For eksempel har CMA, UASC og China Shipping Container Lines et samarbejde på Asien-Europa, hvad sker der med det, når nu P3 er brudt sammen?" spørger han.

Analytiker i Nykredit Ricky S. Rasmussen vurderer over for Ritzau Finans, at selvom Maersk ikke kommer til at spare så meget som på P3, vil VSA'en med MSC kunne mærkes på bundlinjen. Han har tidligere udregnet, at besparelserne på P3 ville udgøre 500 mio. USD årligt for Maersk Line, og det er så en betydelig del af det beløb, som han skønner, at Maersk Line stadig vil spare.

Maersk og MSC laver ny kæmpeaftale efter P3's død  

Har Maersk Line og MSC deres egen Plan B?  

SeaIntel: Nej til P3 skader konsolideringen